5 דברים שכדאי לדעת על מחלות עלים

פגעים, ווירוסים ומחלות
מחלות עלים - סטמפיליום 2

מחלות עלים הן מחלות הפוגעות תחילה בעלווה ומתבטאות לרוב ביצירת כתמים חומים, צהובים או שחורים על גבי העלה, ובהמשך, התפתחותם יובילו סדקים בעלה, התאחדות כתמים קטנים לכדי כתם מאוחד וגדול, נשירת העלה, ולעיתים גם עיוות העלה ופגיעה בגבעול ובפירות. לפגיעה של מחלות עלים יש השלכות משמעותיות על הגידול והתוצרת החקלאית, כמו גם השלכות כלכליות עבור המגדלים והמשק כולו. לפיכך, היכרות עם המחלות, זיהוי וטיפול מוקדם במוקדי המחלה יסייעו בהתמודדות וצמצמום הנזקים הפוטנציאליים שלה. במאמר הבא נסקור עבורכם חמישה דברים שכדאי וחשוב לדעת על מחלות עלים.

  1. מחלות עלים נגרמות לרוב על ידי פטריות.

מרבית מחלות העלים נגרמות על ידי פטריות, אך חלקן נגרמות גם על ידי חיידקים או וירוסים. לעיתים נגרמות פגיעות לעלווה ללא גורם פתוגני, בשל תנאי גידול שאינם מתאימים. 

בין הפטריות הגורמות למחלות עלים נוכל למנות:

 

תמונות של מחלת הכימשון:

כימשון 4

 

כימשון 3

    

כימשון 2

    

כימשון 1

 

  1. למרבית מחלות העלים מהלך מחלה אופייני.

הסימפטומים של מרבית מחלות העלים ניכרים כשבוע לאחר ההדבקה הראשונית. לרוב, מדובר בנקודות בגווני אפור-לבן התחומים במסגרת בגווני חום, חום-אדמדם או צהבהב.

הכתמים מופיעים תחילה על חלקו העליון של העלה ובהמשך ניכרים גם בחלקו התחתון ולבסוף הם חודרים את הלמינה של העלה ויוצרים בו סדק. הסדקים הנוצרים בעלה עשויים להיות מגוונים מבחינת קוטרם ותצורתם, אך עשויים גם להיות זהים לכתם הראשוני.

הנגיעות עשויה להתבטא בכתמים קטנים אשר יתרחבו לאורך הזמן, לעיתים יחברו יחדיו מספר כתמים לכדי יצירת כתם אחד גדול.

 

עובש עלים 1

 

עובש עלים 2
עובש עלים 3

*תמונות של עובש בעלים

  1. מחלות עלים רבות שורדות על גבי פסולת צמחית.

לאחר נשירת העלים הנגועים הפטרייה יכולה להמשיך להתקיים ולהתרבות על גבי הפסולת הצמחית המתה. באופן זה היא תוכל להמשיך להתפשט ולהדביק צמחים חיים נוספים.

לצורך צמצום הנזקים הפוטנציאלים של מחלות עלים ישנה חשיבות רבה לביצוע סניטציה והסרת חלקי הצמח הנגועים במחלה. בהמשך, נדרש טיפול בפסולת הצמחית והרחקתה משטחי הגידול בזהירות המתבקשת בכדי למנוע היווצרות הדבקות חדשות. 

  1. מחלות עלים משגשגות בתנאי לחות חופשית.

נבגי הפטריות מתפזרים ומתפשטים באמצעות גשם, טיפות מים חופשיות, כוח אדם העובד עם צמחים נגועים ורטובים, קרדיות וחרקים. הנבגים עשויים להתפתח במים או בתוך פתחי העלים הטבעיים. לכן, האמצעי החשוב ביותר לשליטה ומניעת פגעי מחלות עלים פטרייתיות הוא לשמור על העלווה יבשה ככל האפשר. לצורך כך חשוב להימנע מהשקיה עילית ישירה מעל הצמחים, בייחוד בחממות ולהקפיד על השקיה ישירה אל השורשים.

  1. ניתן להבחין בין פגיעה של פטרייה לפגיעה של חיידק.

מחלות עלה פטרייתיות נוטות להציג דפוסי כתמים עגולים או בעלי הילה. חלקו הפנימי של הכתם הפטרייתי לרוב בצבע כהה והרקמות הפגועות המקיפות אותו לרוב בצבעי צהוב או אדום. רקמות העלה המזוהמות בנגע פטרייתי לרוב יבשות ובעלות מרקם דמוי נייר. לעומת זאת, מחלות עלים אשר נגרמות על ידי החיידקים מתבטאות לרוב בכתמים קטנים וזוויתיים ולעלה מרקם לח וצמיגי יותר.

לחברת זרעים גדרה-סינג'נטה צוות אגרונומים מקצועי אשר תומך ומלווה את המגדלים בכל שאלה ובעיה.