קישוא חורפי - יישום האבקה בהורמון

הנחיות גידול
קישוא מגי'ק

צמחי הקישוא רגישים ביותר לתנאי טמפרטורות קיצוניות. ככלל, טווח הטמפרטורה האופטימלי להאבקה בפרחי קישוא הוא 25-18 מעלות צלזיוס והעונות הנוחות ביותר לגידול קישוא הן עונת האביב והסתיו. לאור הדרישה לקישואים לאורך כל עונות השנה, הם גדלים באזורים שונים בארץ גם בקיץ ובחורף. במזג אוויר חם או קר, האבקה הכבדה והדביקה של הקישוא עלולה להיות בלתי חיונית. במצבים אלו מקובל השימוש בהורמון אשר מוכח כיעיל הן בשטח פתוח והן בחממות, כתלות רבה בבחירת הזן. זן קישוא מג׳יק מבית זרעים גדרה-סינג'נטה הוא פרי איכותי אשר מציג לאורך שנים תגובה מצוינת לשימוש בהורמון ומתאים ל שתילות ספטמבר עד פברואר.

כיצד מתבצעת הפרייה בקישוא?

לצמח הקישוא פרחים גדולים בעלי חמישה עלי גביע וחמישה עלי כותרת צהובים. הפרח הוא חד-מיני - נקבי או זכרי ושני המינים נמצאים על אותו הצמח. הפרחים הנקביים מצויים בתפזורת וניתן לזהותם על ידי שחלה תחתית שדומה בצורתה לפרי קטן בין העוקץ ועלי הגביע וכן עמוד עלי קצר ושלוש צלקות. הפרחים הזכריים ערוכים בקבוצות והם בעלי אבקה. הפרחים משני המינים מייצרים צוף בכמויות גדולות. לרוב, על כל צמח ישנם יותר פרחים זכריים מנקביים, והפרחים הזכריים מופיעים מספר ימים לפני הופעת הפרחים הנקביים, אך זאת כתלות בגורמים שונים וביניהם זן הקישוא. פרחי הקישוא נפתחים עם הזריחה לשעות ספורות והפרח הנקבי פתוח לרוב יום אחד בלבד. על מנת שתתקיים האבקה, פרחי הזכר והנקבה חייבים להיפתח בו זמנית.

כיצד ומתי מתרחשת האבקה?

העברת אבקה יכולה להתבצע על ידי חרקים שונים אשר נמשכים אל הפרחים על ידי האבקה והצוף. דבורת הדבש Apis mellifera היא המאביק העיקרי של צמח הקישוא ודבורת הבומבוס, Bombus Terrestris, פועלת בחורף באותה יעילות בחממות ובבתי רשת. האבקה טובה מתקיימת לרוב לאחר 6 עד 8 ביקורים של דבורת הדבש בפרח. העברת האבקה מתחילה השכם בבוקר, עם פתיחת הפרחים, ונמשכת עד שהצלקת אינה מסוגלת לקלוט עוד אבקה או שהאבקה נגמרת. לאחר נחיתת גרגרי האבקה על הצלקת, הם שולחים צינורית המתארכת כלפי מטה אל השחלה בתהליך שנמשך כ-20 שעות. מרגע ההאבקה ועד להפריית השחלה חולפות כ-24 עד 36 שעות.

באילו מצבים האבקה אינה יעילה?

גורמי עקה סביבתיים כמו חום, קור, חול וגשם עלולים להקטין את יעילות ההאבקה ואת חיוניות או נוכחות האבקה. בקישוא חורפי עלול להיווצר מצב בו פרחי הנקבה מופיעים לפני פרחי הזכר, מצב שמוביל לזמינות נמוכה של אבקה ואיחור בהתפתחות הפרי. כאשר כמות האבקה נמוכה או שהיא אינה חיונית, מומלץ לעשות שימוש ביישום הורמונים על מנת ליצור פירות פרתנוקרפיים. במצבים אלה יש לרסס את אמיר הצמח בהורמון. חשוב מאד להתייחס למספר הפרחים הנקביים ושכל פרי יקבל ריסוס על פי קצב התפתחות הצמח והופעות הפרחים הנקביים המופיעים על הגבעול. פרח שלא מקבל הורמון לא יופרה וינשור.

מג׳יק - קישוא חורפי שעושה קסמים בשדה

זן מג׳יק הוא קישוא חורפי צילינדרי איכותי ביותר מבית זרעים-גדרה-סינג׳נטה. הזן מתאים לשתילות ספטמבר עד פברואר, מעניק יבול גבוה עוצמת צימוח חזקה ומהווה מזה שנים פתרון קסם למצבי האבקה בלתי יעילה, בשל תגובתו המעולה לשימוש בהורמון בהשוואה לזנים מתחרים.

  • מתאים לשתילות ספטמבר עד פברואר

  • מגיב מצויין לשימוש בהורמון

  • יבול גבוה

  • עוצמת צימוח חזקה

  • בכירות בינונית

  • אחידות בפרי

  • אורך: 10-12 ס"מ

  • קוטר: 5-6 ס"מ

  • עמידות - Px - קימחון, CMV - מוזאיקת המלפפון, WMV - מוזאיקת האבטיח, ZYMV - מוזאיקת קישוא צהובה