שחור הפיטם – מה זה וכיצד למנוע את הנזק?

פגעים, ווירוסים ומחלות
שחור פיטם

תופעת שחור הפיטם מאפיינת גידולים כמו העגבניות והפלפלים כשהביטוי שלה הוא תמותה של תאי הפרי המרוחקים ממקור המים. הפגיעה מתרחשת בצד הפיטם ונראית ככתמים כהים, שחורים-חומים ומכאן היא מקבלת את שמה. 

מגדלים אשר חווים את שחור הפיטם יודעים כי מדובר בבעיה שמחסלת את הפרי. אמנם זהו אינו מצב פטרייתי, אך ברגע שנגרם נזק הוא מתפשט במהירות אל הצמח. בחוסר טיפול התוצאה היא פירות שאינם ראויים לאכילה ושיש להיפטר מהם.

היווצרות שחור הפיטם

שחור הפיטם אינו פטריה והוא אינו תוצאה של פגיעת נגיף או חיידק. הוא תוצאה של מחסור בסידן (Ca) אשר נחשב לאחד מיסודות המקרו שהצמח זקוק לו בכמויות גבוהות. הסידן נמצא בריכוז גבוה בדפנות התאים והממברנות וכשהוא אינו מגיע ליעדו, התוצאה היא פגיעה של הרקמה באזור הפיטם של הפרי. 

הסיבה לכך שהסידן לא מגיע אל הצמח היא מחסור במים או קושי של הצמח לספוג את כמויות המים הנדרשות לו. מצב זה קורה במקרים של עקה וניתן לראות אותו יותר בפירות צעירים, כאלו שהגיעו ל-30% עד 70% מהגודל הסופי שלהם. במקרים מסוימים אפשר יהיה לראות מצב עקה מקדים של הפרי ובמקרים אחרים התופעה תקרה גם ללא סימנים מקדימים.

סיבות אשר יכולות להוביל לשחור הפיטם 

כאשר הפרי לא מקבל את המים הנדרשים לו, הוא לא נהנה מכמות הסידן הנדרשת לו והתוצאה היא אירועי עקה ופגיעה בצמח. שחור הפיטם יכול להופיע לאחר זיהוי אירוע עקה או בלי שיהיו לכך סימנים וישנן מספר סיבות אשר יכולות להוביל לפגיעה:

  • השקיה מועטה של הצמח מובילה לכך שהוא לוקח את המים מהפירות או שמראש הם אינם מגיעים אל הפירות כפי שנדרש להתפתחותם.

  • חשיפה רבה מדי לשמש או לטמפרטורה חמה עלולה להוביל לפגיעה בצמח ובמיוחד בשילוב של לחות גבוהה יחסית.

  • מערכת שורשים שאינה מפותחת דיה עלולה להוביל לקושי בקליטת המים והחומרים המזינים הנדרשים להתפתחות הצמח.

  • רמות סידן נמוכות באדמה מובילות לכך שהצמח לא מקבל את החומרים המזינים הדרושים לו ולהיחלשות של דפנות תאי הפרי.

  • חוסר יציבות של רמות ה-PH עלולות להוביל לפגיעה ביכולת של הצמח לקלוט את הסידן הנדרש לו לצורך התפתחות תקינה.

  • עודף מליחות בקרקע יכול להוביל להצטברות של מלחים בבית השורשים, מה שמוביל להתייבשות של הצמח ופגיעה בפירות. 

  • זן רגיש אשר מפתח יותר חומרים מחמצנים ומכיל פחות אנטי-אוקסידנטים עלול להיות סיבה משמעותית להתפתחות שחור הפיטם.

זיהוי שחור הפיטם

התופעה של שחור הפיטם פוגעת בפירות כבר בשלבים המוקדמים אך לרוב נזהה אותה רק בשלב מאוחר של הגידול. מבחינת המראה, נראה את התופעה לרוב בסביבת הפיטם כשנוצרת באזור רקמה נקרוטית שעם הגדילה של הפרי ממשיכה להתפשט אל עבר הפרי כולו. 

יש לציין כי לעתים, אך לא תמיד, נוכל לזהות עקה בפרי, ובאי טיפול נוכל להעריך כי עתיד להתפתח מצב של שחור הפיטם. זיהוי של העקה דורש טיפול מידי אך יש לציין כי לא תמיד נראה סימנים מקדימים ולכן הדרך הטובה ביותר לפעול היא לנסות לאמץ פעולות מניעה אשר יובילו לגידול בריא וחזק של העגבניות והפלפלים. 

מניעת שחור הפיטם

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שחור הפיטם היא להכיר את הסכנות ולפעול למניעתן. מניעה פשוטה יותר מטיפול כיוון שכאשר אנו רואים את הפגיעה בצמח, ככל הנראה זהו זמן מאוחר מדי וייתכן שיהיה עלינו להיפטר מהצמח כולו. הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שישנם זנים אשר סבילים יותר וישנם זנים אשר רגישים יותר לגידול וקליטת המים ועלינו להעדיף מראש את הזנים האופטימליים לגידול.

הדבר השני שאנו יכולים לעשות הוא למנוע עקה על ידי מתן התנאים הטובים ביותר לגידול. צמח אשר מקבל את כמות המים הנדרשת לו, אך לא יתר על המידה וגדל בטמפרטורה אידאלית ללא חשיפה גדולה מדי לשמש, צפוי להיות חזק יותר. יש למנוע חשיפת קרינה ישירה על ידי פריסה של רשת צל ולדאוג להשקיה מבוקרת כך שהצמח יקבל את כל הנדרש לו.

נקודה שלישית שיכולה לסייע במניעת התפתחות שחור הפיטם היא דאגה להזנה טובה. יש להשתמש במים אשר מכילים את כמות הסידן הנדרשת לצמחים, להשתמש בדישון בכמות המתאימה ורצוי להתייעץ עם ארגונום על מנת ליצור את הסביבה הטובה ביותר לגידול.