בלוצ׳י – כתמי הבשלה בעגבנייה – Blotchy Ripening

פגעים, ווירוסים ומחלות
בלוצ'י

גידול העגבנייה, בחממה ובשדה, דורש תשומת לב לפרטים רבים כאשר ישנן מחלות שונות שיכולות לפגוע בה. הבשלה עם כתמים או בשמה המוכר יותר "בלוצ׳י" בעגבנית היא מחלה אשר המקור שלה אינו טפילי אלא תוצאה של הפרעה פיזיולוגית שמתרחשת בעיקר בחממות גבוהות אך לעתים גם בשדה.

בפועל, בלוצ׳י בעגבנייה נראה כפגמי צבע על חלק משטח הפרי. הכתמים הם אזורים ירוקים אשר לא הופכים להיות אדומים והם אינם אחידים בצורתם, בגודלם ולעתים הם אף מתמזגים. האזורים הירוקים הם חלקים לא בשלים בעגבנייה ובדרך כלל הם יהיו מוצקים יותר לעומת האזורים האדומים. בתוך קירות הפרי ישנה השחמה ובפנים הקירות אפורים.

 

סיבות להופעת בלוצ׳י בעגבנייה

מחלות בעגבנייה מסוג בלוצ׳י נפוצות יותר בעונת הסתיו ובתחילת האביב ואת הסיבות להופעה אפשר לחלק באופן כללי לשלושה גורמים:

תנאי קרקע בעיתיים

הקרקע צריכה להעניק לעגבנייה את תנאי הגידול האופטימליים. רמות נמוכות של מוליכות חשמלית (EC) באדמה, רמות גבוהות של חנקן (N) ורמות נמוכות של אשלגן (K) יפגעו בתהליך הגידול. קרקע אשר ספוגה במים או קרקע דחוסה מובילה לכך ששיעור האשלגן יורד ולחנקן שהוא מעל הרמות האידאליות.

רמות נמוכות של אשלגן מאפיינות בעיקר חופות גדולות וצפופות. קרקע אשר רמות המגנזיום והסידן שבה אינן מספקות היא קרקע אשר לא תוכל להציע אשלגן בזמינות הנדרשת. חלק בלתי נפרד משיטות גידול עגבניות הוא בחינת תנאי הקרקע ודאגה לכך שאלו יהיו אופטימליים.

חשיפת העגבניות לשמש

את הכתמים על העגבנייה אפשר לראות לעתים קרובות בפירות אשר היו חשופים לשמש באופן ישיר ועל צמחים גזומים לגבעול בודד. מחלות בעגבניות אשר מובילות לאובדן העלווה יכולות להוביל לכך שהפירות יהיו חשופים יותר לשמש. התוצאה של החשיפה היא פגיעה בפרי כאשר בחלק שנחשף לשמש הקליפה והתוכן יהיו לבנים ושקועים. במקרה של חשיפה כיסוי של החממה בבד צל יוכל לעזור, להפחית את הטמפרטורה בתוכה ואת החשיפה לאור.

דוגמה קלאסית להבשלה עם כתמים מופיעה בשתילים של סוף הקיץ/ תחילת הסתיו. הצמיחה הווגטטיבית גבוהה והעלים הגדולים מכסים את האשכולות הנמוכים, מה שמוביל לכך שהאשכולות לא מוארים מספיק, אין זרימה מספקת של אוויר לידם והם מוקפים בלחות גבוהה. כל אלו פוגעים בצמחים ומובילים לכתמים כבר בשלבים המוקדמים של הקטיף.

טמפרטורות קיצוניות

בלוצ׳י בעגבנייה יכול להיווצר בשל טמפרטורות קיצוניות. טמפרטורות אשר נמוכות מ-15 מעלות צלסיוס או טמפרטורה אשר עולות על 32 מעלות. כמו כן שינוי הטמפרטורות בצורה קיצונית, גבוהות ביום לעומת נמוכות בלילה, יכול גם כן להוביל להופעת המחלה. כך גם קיצוניות של עננות גבוהה ולאחריה כמות גדולה של שמש.

בעוד שניתן לשלוט בדברים רבים דוגמת בחירת זרעים איכותיים לגידול עגבנייה, התקנת החממה כראוי ודישון ההולם את הקרקע, לא ניתן לשלוט במזג האוויר. קיצוניות של מזג האוויר, חוסר או עודף אור ולחות גבוהה הם חלק מהגורמים אשר עלולים להוביל למחלה.

פיקוח, בקרה ומניעה

פיקוח ובקרה מאפשרים להימנע ממזיקים ומחלות בעגבניות ויצירת התנאים האופטימליים כמו גם בחירת זנים לגידול חקלאי ממקור איכותי הם המפתח לגידול מוצלח. שמירה על יחס חנקן לאשלגן K:N של 2:1 ואם נדרש אז גבוה יותר. לאשלגן יש חשיבות רבה בתהליך ההבשלה והוא זה שעוזר למנוע את הכתמים שבגידול העגבנייה.

יש להשתמש במד לחץ ובמכשיר לבדיקת הקרקע כדי להשגיח על היבול ולדעת שהתנאים אכן אופטימליים כנדרש. גם ללחות ישנה משמעות ויש להימנע מעודף לחות ועודף השקיה, במיוחד באדמות בינוניות-כבדות. חשוב מאד לדאוג לאוורור החממה כדי למנוע את הצטברות הלחות וכן לבצע שתילה מרווחת אשר בנוסף לאוורור מאפשרת חדירה טובה של האור.

חשוב לפקח על הצמיחה של השתיל באופן ששומר על איזון טוב בין הצימוח של השתיל – וגטציה, לבין הגנרציה – ייצור הפרחים והפירות. כחלק מתהליך הבקרה ומניעת בלוצ׳י בעגבנייה יש לדאוג להסרת העלים התחתונים ולעתים גם העליונים כאשר הצפיפות שלהם גבוהה ומונעת חדירה של אור.

 

תכנון נכון של השתילה

תכנון נכון של השתילה מתחיל בבחירה נכונה של זרעים לגידול עגבנייה והימנעות מבחירה בזנים פגיעים. יש להקפיד על קרקע אופטימלית, לספק דישון מאוזן והשקיה סדירה בכמות המתאימה. חשוב מאד לדאוג לאוורור כך שיגיע לחלקים השונים של הצמח ולעשות זאת לא רק על ידי דאגה לכניסת אוויר לחממה אלא גם על ידי תכנון נכון של השתילה.

בחברת זרעים גדרה-סינג׳נטה אנו מספקים לחקלאים מגדלי הירקות זנים שיאפשרו גידול אופטימלי לאורך כל עונת הגידול. מעבר לכך החברה ואנשיה מכירים את האתגרים שעומדים בפני החקלאים ועומדים לרשותם לאורך כל ימות השנה. הייעוץ המקצועי של החברה הוא חלק בלתי נפרד מהשירות כאשר המומחים שלנו ישמחו לענות על כל שאלה, לספק פתרונות ולתת מענה אישי לכל צורך.