ריקבון כתר בעגבניה – זיהוי ודרכי התמודדות עם התופעה

פגעים, ווירוסים ומחלות
ריקבון כתר בעגבנייה - מאמר מקצועי - זרעים גדרה

כיצד ניתן לזהות, למנוע ולהפחית את הנזקים שמחלת ריקבון כתר בעגבנייה מייצרת בגידולי העגבניות שלנו? התמודדות נכונה עם המחלה הנפוצה כל כך בקרב גידולי העגבניות בישראל היא באמצעות תכנון ויישום הגידול בהתחשב בסכנות שהמחלה מביאה, וכמובן בחירה בזני עגבניות מתאימים.

ריקבון כתר בעגבנייה – Fusarium Crown and Root Rot of Tomato היא מחלה אשר מובילה לנבילה של שתילי העגבניות והיא מתפתחת בסביבה של טמפרטורה נמוכה עד בינונית. בישראל המחלה נפוצה יותר בחודשי החורף, ונפוצה באזורי הגידול של הנגב המערבי ורמת הנגב, כמו גם באזורים נוספים. שם המחלה מתאר במדויק את הנזק שהמחלה גורמת: ריקבון השורשים של הצמח, כמו גם של אזור הכתר של העגבנייה – הנקודה בה השורש המרכזי וגבעול צמח העגבנייה מתחברים. 

כיצד נזהה צמח נגוע?

בתחילת המחלה השתיל נראה צמא ובהמשך העלווה מתבהרת ונובלת כשבסוף הגבעול מתייבש ותוכנו חלול. בחינת הצמח לאחר שהמחלה כבר התפתחה תציג תמונה של גבעול יבש עם תוכן לבן, צוואר שורש רקוב, צינורות הובלה ושורשים חומים ויבשים.

זיהוי ריקבון כתר בעגבנייה

ברגע שמתחילה מחלת ריקבון כתר בעגבנייה הצמחים הנגועים מתחילים להיפגע, הם מתקשים לשאת את הפרי והעלים התחתונים מתחילים לנבול ולהצהיב. לאורך היום המראה של הנבילה משתנה כשהוא בולט יותר בשעות החמות ובשעות הקרירות הצמחים יכולים להיראות כאילו הם מתאוששים כשלמעשה הם עדיין פגועים.

הצמחים הנגועים במחלה יכולים להיפגע, לנבול לחלוטין ואף למות. במקרה והם ממשיכים לחיות הצמחים יישארו חלשים ומספר הפירות שלהם יהיה נמוך. ברגע שהמחלה מופיעה באחד הצמחים היא יכולה להתפשט במהירות ולפגוע בכל הגידול. לכן חשוב לשים לב לסימנים המקדימים ולהכיר את המאפיינים שיכולים להצביע על קיומה:

  • סימני צמא בצמח
  • נבילה של הצמח כשהעלים מצהיבים ומתייבשים
  • בחיתוך יתגלו: ריקבון בצוואר השורש, החמה בצינורות ההובלה ובשורשים וליבה חלולה ולבנה


מניעת המחלה כאמצעי הגנה מועדף

ריקבון כתר נגרם בשל פתוגן אשר מתיישב באדמה ונשאר בה למשך תקופות ארוכות. ברגע שהמחלה מתפשטת קשה מאד לשלוט בה. לכן ביצוע פעולות מונעות היא הדרך הטובה ביותר להימנע מהתפרצות שלה. הפתרון הטוב ביותר כיום הוא שימוש בכנה בעלת עמידות גבוהה (HR - High resistance) למחלת ריקבון הכתר, כאשר מרבית כנות העגבניה כיום מציעות עמידות זו. זרעים גדרה-סינג'נטה מציעה מגוון כנות יציבות לכל מטרת גידול, כנות המספקות את העמידות שתסייע למגדל במניעת ריקבון הכתר ובמניעת מחלות קרקע נוספות. קארדיה הינה כנה מאוזנת לאורך כל השנה המציגה תוצאות נפלאות כבר מספר שנים ברציפות. ארנולד הינה כנה וותיקה ומוערכת במיוחד על ידי החקלאים, בעלת וויגור גבוה וסבילות שדה לפוזריום סולני. כנת אאורטה היא כנה מאוזנת עם עמידויות רבות, ביניהן גם עמידות ברמת HR לריקבון כתר העגבניה ועמידות לפוזריום גזע 3. הרכבה על גבי כנה תעניק למגדל ביטחון רב כבר בפתיחת העונה במניעת נזק עתידי.


כיצד מפחיתים את הנזקים כשהמחלה כבר בשטח?

ככל האפשר עדיף להימנע מפגיעה של המחלה אך הדבר לא תמיד אפשרי. במידה והמחלה זוהתה יש לנסות להפחית את נזקיה ככל האפשר. נזקים פיזיים ופציעות בצמחים צעירים עלולים לגרום להם להיות רגישים יותר ולכן יש להיזהר בשימוש במלחים מסיסים אשר עלולים להפוך אותם לפגיעים. השקיה במים שמקורם בארות ולא תעלות יכולה לסייע בעצירת הזיהום וזאת בשילוב עם חיטוי של האדמה.

בסיום העונה יש לחרוש את הפסולת במהירות האפשרית ולחטא את היתדות ששימשו את העגבניות בעונה שהייתה לפני העונה הבאה. אפשרות נוספת היא להשתמש במתקנים חדשים שלא שימשו בעבר.

תכנון הגידול בהתחשב בסכנות

תכנון נכון של הגידולים יכול למנוע או להפחית את הסכנות של התפתחות ריקבון כתר בעגבנייה ומחלות נוספות שפוגעות בגידולים. היום ישנם אמצעים מתקדמים להתמודדות עם המחלה ולסייע ליבול להתמודד עימה. חשוב לבחור את הכנות הנכונות לפני השתילה כאשר היום תוכלו למצוא את אלו שכבר פיתחו עמידות גבוהה יותר ואלו זמינים.

התייעצות מוקדמת עם האגרונומים שלנו תאפשר לבחור בזנים אשר מתאימים לכנות כאשר המטרה היא לבחור באלו שמגלים עמידות, שזמינים לשימוש בשטח ושיכולים לספק יבול ראוי. בנוסף לבחירה נכונה של הזן יש ליצור מבנה מתאים, לשתול שתילים באדמה מעוקרת ולפתח אסטרטגיית ניהול השטח כולל שימוש בבקרה ביולוגית ושילוב חומרי חיטוי המתאימים לסביבה.

התמודדות עם מחלות בגידולי עגבניות

המחלות מנסות לעשות את דרכן אל הגידולים והחקלאים מוצאים עצמם מתמודדים איתן באופן מתמיד. באופן אידאלי המשימה היא להימנע מהגעת המחלה וזאת על ידי תכנון מתאים, יצירת התנאים האופטימליים ובחירה בזני עגבנייה בשילוב הכנה הנכונה. המניעה היא הדרך הטובה ביותר להבטיח יבול מוצלח אך היא לא תמיד אפשרית.

ברגע שזוהתה מחלה חשוב מאד לתת על כך את הדעת ולהחליט באופן מהיר על דרך הטיפול כשהמטרה הראשונית היא מניעת התפשטות המחלה. הטיפול צריך להתבצע בהתאם לשלב הפגיעה, כמות הצמחים הנגועים ושיקולים נוספים אשר קשורים לשטח הגידול.