וירוס מוזאיקת ה'פפינו' בעגבניה (PepMV)

פגעים, ווירוסים ומחלות
peppino virus

וירוס מוזאיקת הפפינו (PepMV) הינה מחלה חדשה יחסית הפוגעת בעיקר בעגבניות חממה. הוירוס תואר לראשונה בספרות המקצועית בשנת 1980 לאחר שבודד מצמח פרי ה'פפינו' (Solanum muricatum) מדגימות שנאספו בשנת 1974 מאזור חופיה של פרו. בשנת 1999 נרשמה התצפית הראשונה של אירועי הדבקה של הוירוס בעגבניות חממה בהולנד ובריטניה. בתוך שנים בודדות נפוצה המחלה בחלק גדול מאירופה, צפון ודרום אמריקה וכיום מדווחת בעשרות מדינות ברחבי העולם. המחלה נגרמת על ידי וירוס מסוג Potexvirus והיא מדבקת במיוחד, בייחוד על ידי פעילות אגרוטכנית של עובדים בשטח ובמגע בין צמחים. הווירוס פוגע בעלים, בצימוח וכן בפרחים ובפירות ועלול לגרום להבשלה בלתי אחידה, פירות מוכתמים ולפגיעה באיכות הפרי.

מי הם הפונדקאים של הוירוס?

עד כה הוירוס האירופי של מוזאיקת הפפינו תועד פוגע באופן טבעי בצמחי עגבנייה בלבד. בניסויי מעבדה שנערכו ביחס לצמחי סולניים אחרים, כדוגמת חצילים, טבק ותפוח אדמה, התרחשה הדבקה מלאכותית. בניסויים אלה נראו תסמיני וירוס על גבי עלים של מספר זני תפוחי האדמה. בדיקות דומות הראו כי מלפפונים עלולים להידבק באופן מלאכותי, אך נראה כי המחלה אינה מתפשטת באופן סיסטמי בצמח.

מהי מחלת מוזאיקת הפפינו וכיצד היא מתפשטת?

הדיווחים על חומרת מחלת מוזאיקת הפפינו בעגבניה נעים בין פגיעה מינורית לחמורה כתלות בזן, גיל ומצב הצמח, כמו גם, תנאי האקלים והגידול. לרוב, תסמיני המחלה באים לידי ביטוי במהלך חודשי הסתיו והחורף כאשר הטמפרטורות נמוכות ורמת הקרינה נמוכה. PepMV היא מחלה מידבקת מאוד המתפשטת מכנית בקלות באמצעות כלים מזוהמים, נעליים, ביגוד, ידיים ומגע בין צמחים. עובדים בשטח יכולים להעביר את הנגיף על ידי חיכוך קל בצמחים נגועים. על פי הדיווחים, בגדים נגועים עלולים להמשיך ולהדביק גם לאחר 14 יום ויותר. הוירוס יכול להישאר חי ומדבק בפסולת צמחית יבשה במשך שלושה חודשים ובפסולת אורגנית לחה ב-10 מעלות צלזיוס, במשך תקופה ארוכה אף יותר. 

 peppino virus 4

מהם התסמינים של מחלת מוזאיקת הפפינו?

וירוס מוזאיקת הפפינו יכול לגרום לתסמינים שונים בעגבנייה. תסמינים ראשונים מופיעים, בדרך כלל, שבועיים-שלושה לאחר ההדבקה. תסמינים מוקדמים ניכרים באמיר הצמיחה המציג עלים ירוקים בהירים, דקים או דמויי מחט וצמיחה מעוכבת. על גבי העלים, הסימפטומים מופיעים ככתמים זוויתיים צהובים, אזורים בועתיים, כלורוזיס בין-ורידי קל ועיוות עלים. פסי השחמה עשויים להופיע על גבעולים ואשכולות פורחים שעשויים להשפיע על התפתחות הפרחים והפירות. בפירות יראו לעיתים שינוי צבע בדוגמת פסיפס צהוב-אדום, המכונה שיוש. אלה עלולים להוביל להבשלת פרי שאינה אחידה. צמחים שנפגעו קשה מהווירוס הופכים מעוותים. 

מהן דרכי המניעה והתמודדות עם מחלת הפפינו?

הנחת המוצא בהתמודדות נגד מחלת מוזאיקת הפפינו בעגבניה היא שצמח חולה אינו ניתן לריפוי ולכן עיקר המאמץ הוא למניעת אילוח בצמחים בחלקה. לשם כך נדרש ניטור קפדני של החלקה במהלך עונת הגידול. במקרה של נגיעות בחלקה, ניתן יהיה לבלום או להאט את הפצת המחלה באמצעות בידוד השטח הנגוע, הרחקת הצמחים הנגועים ושריפתם. הקפדה על מדיניות סניטציה הכוללת חיטוי ידיים, רגליים וכלי עבודה של כל המבקרים בבית הצמיחה מצמצמת את הסיכון להעברת בין חלקות. כמו כן, בשל העובדה שווירוס המוזאיקה של הפפינו שורד בקרקע בין עונות הגידול, במבנים שבהם נתגלתה נגיעות במחלה חשוב מאוד להקפיד על סניטציה הכוללת סילוק של שאריות צמחים בקרקע ובחלל החממה ובהמשך חיטוי קפדני של הקרקע.

לחברת זרעים גדרה-סינג'נטה צוות אגרונומים מקצועי אשר תומך ומלווה את המגדלים בכל שאלה ובעיה.