אגרונום מומחה - החשיבות שלו לאורך עונת הגידול

חקלאות מודרנית

חקלאי הירקות בישראל נאלצים להתמודד במשך עונת הגידול עם אתגרים משמעותיים ותנאי אי ודאות. התחום מושפע רבות מגורמים חיצוניים כדוגמת שינויים בתנאי מזג האוויר, פגעים ווירוסים וכן מדיניות הממשלה ושער החליפין. היכולת לשלוט על אלה מוגבלת והיכולת לתמרן במסגרתם דורשת ידע מקצועי נרחב, משאבים וגם לא מעט מזל. אופן העבודה המבוסס על תנאי אי וודאות מניעים את החקלאי לחפש ביטחון במידע. אגרונום מומחה לחקלאות חשוף למידע רחב בתחומים השונים ומהווה את מקור הידע המרכזי מול החקלאי. ידע נרחב מהשטח, היכרות עם הזנים השונים, עם מערכות ההשקיה, דשנים, קרקעות ואקלים מסייעים בהתמודדות יעילה ומיטבית מול האתגרים המשתנים בהליך הגידול ומצמצמים את אי הוודאות במידת האפשר.

תפקיד האגרונום

אגרונום הוא איש מקצוע מומחה לחקלאות אשר מלווה את המגדל לאורך שלבי הגידול השונים ויודע להנחות, לכוון ולייעץ לו בצמתים הקריטיים של הגידול. אגרונום מומחה מבין את צרכיו של המגדל, מכיר על בוריים את תנאי הגידול באזורו, את דרכי ההתמודדות עם האתגרים העולים מהשטח, ואף יודע להתאים על בסיס כל אלה את הזן הנכון ביותר עבור המגדל. קבלת תמיכה ולווי של אגרונום מומחה מאפשרת למגדל לקבל החלטות נכונות יותר עבור הגידול שלו בזמן אמת ובכך להגדיל את הסיכויים לעונה מוצלחת ותוצרת איכותית.

חייו המקצועיים של אגרונום מגוונים מאוד וכוללים, בין היתר, עיסוק ומחקר ביחס לכלל ההיבטים של גידול ירקות, הגנת הצומח, סוגי קרקע והשבחת גידולים. במסגרת עבודת השטח, אגרונום עוסק בהגדרה וסיפוק צורכי הגידולים השונים, היכרות עם מאפייני ומדדי הקרקע, שיטות הגידול, תנאי האקלים ועוד. אחד מתפקידיו החשובים והמשמעותיים של אגרונום המלווה חקלאים הוא להתאים את הזן הנכון לתנאי השטח כמו גם לצרכיו של המגדל.

מחקר וטיפוח זנים

אגרונומים בחברות הזרעים לוקחים חלק משמעותי במחקר, בטיפוח וקידום של זנים. התהליך מתבצע בסיוע מגדלים בשטח אשר פותחים את שערי החלקות שלהם לטובת המחקר והנסיונות בשטח. בשיתוף פעולה מתמשך מוצאים את הזנים שיעניקו לחקלאי תוצאות טובות יותר בשדה, כלומר תפוקה מרבית ואיכותית במינימום עלויות. טיפוח ושיפור הזנים כולל: עמידות למחלות, למליחות בקרקע ולתנאי אקלים משתנים; תכונות מועדפות כגון טעם, צבע ומראה; יבול גבוה יותר, הבשלת הפרי באופן אחיד יותר  ועוד.

התאמת הזן למגדל

מעבר לידע המקצועי האגרונום צובר ידע ממשי מהשטח לאור הנוכחות המתמדת בחלקות השונות של המגדלים. היכולת שלו להשוואה בין שלבי הגידול אצל כל מגדל מגדילה את הפרספקטיבה שלו ביחס לגידול המסוים ומעמיקה את ההיכרות שלו עם הזן. היכרות מעמיקה זו מאפשרת לאגרונום להתאים את הזן בהתאם לתנאי הגידול באזורים השונים בישראל.

התאמת הזן עבור החקלאי בשטח מתבצעת על בסיס שני מישורים עיקריים:

התאמת הזן לתנאי השטח - כל אזור גידול הוא בעל הנחיות גידול ייחודיות מבחינת אקלים, רמות הקרינה, סוג הקרקע ועוד. התמחות בסוגי גידולים בהתאם לאזורי הגידול שונים מקנה לאגרונום ידע רחב יותר וממוקד יותר.

התאמת הזן הנכון למטרות המגדל- הזנים משתנים בפרמטרים מגוונים כגון גודל וצורה, עמידויות, חיי מדף אשר משפיעים בין השאר על כדאיות הייצוא שלהם ועל העלויות הגידול הכלליות. מטרות הגידול משתנות ממגדל למגדל. בין אם מדובר בצורך לאספקת תוצרת גדולה יותר בזמן קצר יותר לעומת תוצרת מובחרת בכמויות נמוכות או הצורך בייצוא תוצרת למרחקים ארוכים. היכולת להתאים את הזן למטרות המגדל כתלות בסוג וביעד השיווק היא חשובה ומשמעותית עבור המגדל.


לחברת זרעים גדרה-סינג׳נטה צוות אגרונומים מהשורה הראשונה, בעלי ידע מחקרי ומעשי בגידולים השונים. פריסת האגרונומים בשטח והתמחותם באזורי הגידול השונים מהווה יתרון למגדלים.

אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם האגרונומים המקצועיים שלנו הפרוסים בשטח בכל הארץ וזמינים לכל בעיה או פנייה.