גידול ירקות בתקופות של שינויי אקלים

חקלאות מודרנית
Cauliflower field

החקלאים מתמודדים עם אתגרים רבים בגידול הירקות כולל מחלות, מזיקים ושינויי אקלים. לאורך ההיסטוריה ובמיוחד בעשורים האחרונים, המדע מגיע כדי לסייע במתן פתרונות להתמודדות מול הגורמים שמובילים לפגיעה באיכות התוצר ובכמות היבול. 

השבחת זנים באופן טבעי מובילה לפתרונות אשר מסייעים לחקלאים בגידול מזון בריא. הגידולמם מתמודדים היטב גם בתנאי יובש וחום ומגלים עמידות טבעית אל מול מזיקים ומחלות. 

גידול ירקות איכותיים בתנאי יובש וחום

איסוף ובדיקה של המגוון הגנטי הטבעי של הירקות הוביל אותנו לפיתוח זני ירקות אשר מותאמים במיוחד לתנאי בצורת וחום. הגענו לתוצאות מוצלחות תודות לטכניקות רבייה מסורתיות והתוצאה היא גידול איכותי יותר בכמות גדולה יותר. דוגמא טובה לכך ניתן לקחת מגידול הכרובית לו טיפחנו "קרם הגנה" טבעי. הכרובית רגישה לשמש ולחום והיא עלולה להישרף. בעבר, חלק מעבודתו של החקלאי כללה כיפוף עלי הכרובית בצורה ידנית וזאת כדי להגן על ראשה מפני הגירוי העוצמתי של השמש. פיתחנו זן כרובית אשר עמיד באופן טבעי מפני נזקי השמש. בכך הפכנו את עבודת הכפיים למיותרת ויצרנו חיסכון משמעותי בזמן עבודת החקלאי ובכסף. בנוסף, פיתחנו זנים להם אחידות גבוהה בתקופת ההבשלה, תכונה המאפשרת לחקלאי לתכנן את הגידול ולקבוע מתי לקטוף את היבול. הדבר מוביל לצמצום עלויות הקטיף, צמצום אובדן המזון והאספקה ללקוח הסופי בדיוק בזמן בו עולה הדרישה לכרוביות. 

גידול נכון של ירקות יכול לצמצם את אובדן המזון

חרקים ומחלות אשר פוגעים בירקות גורמים לאובדן משמעותי של מזון. תריפסים (Thrips) עלולים להוביל לנזק רב לגידול הכרוב כשהם מעבירים מחלות שגורמות לשינויי צבעים ביבול ולעיוותים בתוצרת. פגיעה זו מובילה לאובדן מזון כיוון שהצרכן הסופי לא רוצה לקנות את הירקות הללו. תחום נוסף בו אנו מתמקדים הוא גידול זני ירקות אשר עמידים בפני פטריית פוזריום (Fusarium). פטרייה זו היא פטריית קרקע אשר פוגעת במגוון רחב של גידולים. הפטרייה מייצרת מיקוטוקסינים (רעלי פטריות) שנקשרו לבעיות בריאותיות שונות בקרב בני האדם ובעלי החיים. חשוב לשלוט בפטרייה זו בעת גידול זני הירקות כדי למנוע פגיעה משמעותית ביבול. אנו מטפחים זנים בגידולים כמו כרובית, עגבניה ורבים אחרים בעלי עמידות בפני פוזריום. אנו ממשיכים לפתח תכונות חדשות בזנים שלנו במטרה לאפשר לחקלאי להגדיל את התפוקה והאיכות ולספק לצרכן מזון בריא.

לצפייה במגוון הזנים מבית זרעים גדרה-סינג'נטה לחצו כאן