מדוע מחלות בעגבנייה נפוצות וכיצד להימנע מהן?

פגעים, ווירוסים ומחלות

מאז הגיעה העגבנייה לאזורנו במאה ה-19 ועד היום מתמודדים המגדלים מול אתגרים רבים. רגישות הצמח לפגעים ומזיקים, לצד הצורך להפוך את הפרי לזמין לשיווק לאורך כל עונות השנה יצרו צורך במחקר ופיתוח אמצעים להגדלת העמידות. ואכן, במרוצת השנים פותחו זני עגבנייה עמידים למחלות שונות, כנות מתאימות להרכבה ואמצעים להדברה כימית וביולוגית. לצד ההתקדמות, צמח העגבנייה נותר רגיש למדי, מזיקים מוצאים לא פעם דרכים לשבור את העמידות לזנים ותכשירים ולכן יצירת תנאי גידול אופטימליים היא הכרחית. ובפרט, יצירת תנאים סטריליים, הגנה איכותית, ניטור ובקרה על מצב הצמח וטיפול מהיר ויעיל כנגד נגעים ופגעים. בשורות הבאות ריכזנו עבורכם את הדברים שחשוב לדעת על רגישותה המיוחדת ומה ניתן לעשות כדי להימנע ממחלות עגבנייה.

כיצד תוכלו ליצור תנאים אופטימליים עבור העגבנייה?

הדרך הטובה ביותר להבטיח גידול עגבנייה איכותי ולהימנע מפגעים היא באמצעות יצירת תנאים טובים ככל האפשר עבור הצמח. לצורך כך חשוב לשים דגש על הגורמים הבאים:

  1. קרינה- ערכים חריגים של קרינה עלולים לפגוע ואף להפסיק גדילה של איברי הצמח. ניתן לווסת קרינה באמצעות מניעת הצללת יתר, כיוון שורות גידול, חיפוי קרקע ועוד.

  2. אוורור- לחות על פני הצמח מסוכנת במיוחד וחושפת אותו לפטריות וחיידקים. כדי להימנע מלחות מזיקה חשוב ליצור אוורור מתאים באמצעות ניקוי רשתות צד, כיוון השורות והגבלת אורכן.

  3. דישון והשקיה- אופן השקיית צמח העגבנייה תלוי באקלים, עומק בית השורשים, צריכת מים משוערת ואופי הקרקע. מומלץ לעשות שימוש בחיישני קרקע וכן להיוועץ באגרונום לקביעת מינוני דישון.

  4. הרכבה על כנה- הכנה מקנה לצמח עמידות גבוהה לתנאי הגידול והמחלות השונות ומאפשרת יבול רב של פרי איכותי, מוצק ובעל ״חיי מדף״ ארוכים הן על הצמח והן לאחר הקטיף. כמו כן, הכנה מסייעת במתן המשכיות טובה, כך שהצמח יוכל לספק את אותה רמת איכות גם לקראת סוף עונת הגידול.

כיצד נוכל למנוע מחלות ופגעים בעגבנייה?

לצמח העגבנייה רגישות למחלות ומזיקים רבים. במשך השנים פותחו זנים עמידים לחלק מהמחלות ונצבר ידע רב לשם מניעה וטיפול, כולל ביסוס הדברה ביולוגית באמצעות אויבים טבעיים. לצד זאת, מזיקים שונים פיתחו לעיתים עמידות לתכשירים ולכמה מהזנים העמידים (כדוגמת גזעי פוזריום, דוררת וכנימת עש הטבק) ואף נרשמו חדירות של מזיקים חדשים יחסית כדוגמת ה״טוטה אבסולוטה״ ופגעי וירוס כדוגמת ה״כלורוזה״ ו״המוזאיקה של הפפינו״. על מנת להתמודד עם מחלות ופגעים המאיימים על צמחי העגבנייה חשובים במיוחד צעדי המניעה הבאים:

  1. חיטוי הקרקע טרם השתילה- יש לנקות את שטח הגידול וסביבתו מעשבים ושאריות גידולים קודמים אשר עלולים לשאת מזיקים. יש לעבד את הקרקע ביסודיות על מנת לשפר את האוורור וניקוז עודפי מים וכן לאפשר חדירה טובה יותר של תכשירי החיטוי. לאחר מכן יש לבצע חיטוי קפדני של הקרקע וחלל המבנה בתכשיר חיטוי כדוגמת TSP.

  2. סניטציה- חשוב ביותר להקפיד על סילוק קטעי גבעולים ועלים נגועים. כמו כן, יש לשמור על סביבה סטרילית במהלך הפעילות היומיומית, בין היתר באמצעות הקפדה על החלפת בגדי עבודה מדי יום, שימוש בכפפות וערדליים וחיטוי שלהם באופן קבוע וכן חיטוי כלי העבודה לעיתים תכופות במהלך ביצוע פעולות אגרוטכניות. עבודה במבנה נגוע תיעשה עם כלי עבודה ייחודיים למבנה הנגוע.

  3. אוורור ומניעת לחות- מחלות פטרייתיות משגשגות בתנאי לחות ולכן חשוב לנקוט באמצעים למניעת לחות יתרה בבית הצמיחה באמצעות אוורור טוב וקבוע וכן למנוע טפטוף מי עיבוי או גשמים מגגות החממה או מהמרזבים על נוף הצמחים. גם פריסת יריעות פוליאתילן לחיפוי הקרקע על הגמלון מפחיתה משמעותית את הלחות במבנה.

  4. תנועת עובדים- על מנת להתגונן מפני הדבקות בין חלקות, רצוי פרט לשגרת הסניטציה להתחיל את היום במבנים שבהם צמחים צעירים ונקיים יותר עם רמת נגיעות נמוכה ולבסוף להגיע למבנים או חלקות של צמחים בוגרים יותר עם נגיעות רבות יותר.

לחברת זרעים גדרה-סינג'נטה צוות אגרונומים מקצועי אשר תומך ומלווה את המגדלים בכל שאלה ובעיה.