מהי חקלאות מדייקת?

חקלאות מודרנית
grofit 3

חקלאות מדייקת היא גישה ניהולית מעשית המאפשרת לחקלאים לעשות שימוש מיטבי בגורמים כדוגמת השקיה, דישון והדברה במטרה להגביר את היעילות, האיכות וכמות היבול של התוצרת החקלאית. לצורך השגת מטרותיה, החקלאות מדייקת נסמכת על טכנולוגיות עדכניות כדוגמת סנסורים, הדמיות לווייניות, GPS, IoT, טכנולוגיות מידע ועוד. החקלאות המדייקת מאפשרת התייחסות שונה ומותאמת עבור כל חלק בשטח הגידול בהתאם לתנאים הייחודיים בו – המדדים השונים באדמה, , רמת הקרינה ועוד. קידום הדיוק בהיבטים החקלאיים השונים מאפשר להפיק יבול רב ואיכותי יותר משטח הגידול הקיים, תוך שיכלול מגוון רחב של פקטורים ובין היתר, היבטים אקולוגים וקיימות. בכך, חקלאות מדייקת מסייעת לחקלאי לקבל החלטות נכונות בשטח תוך חיסכון בעלויות ושיפור בתוצרת.

כיצד מיושמת חקלאות מדייקת בשטח?

השגת מטרותיה של החקלאות המדייקת נעשית באמצעות שילוב בין טכנולוגיות חקלאיות מדויקות לבין ציוד חקלאי מדויק. תחילה, טכנולוגיות של חקלאות מדויקת אוספות ומנתחות מידע בכל ההיבטים הנוגעים לפעולות הגידול ותוך כדי  יוצרות קווים מנחים עבור החקלאי לקבלת החלטות בטווח הקצר והארוך. לאחר עיבוד וניתוח מלוא הנתונים שהתקבלו, החקלאות המדייקת תסייע לחקלאי ליישם בפועל את תוכנית הפעולה שלו.

חקלאות מדייקת יכולה לעשות שימוש במגוון רחב של כלים לאיסוף מידע עדכני ומדויק, ובין היתר:

  • טנסיומטרים – אשר מנטרים ומודדים מגוון רחב של מדדים ביו-מולקולאריים, ביולוגיים וכימיים, לחות, טמפרטורה, מוליכות וקרינה בקרקע ובסביבתה, על מנת להעניק את התמונה המלאה ביותר בנוגע לבריאות הגידולים ותנאי הגידול.

  • תוכנות לחקלאות מדייקת - כלים לתמיכה בקבלת החלטות בגידול כדוגמת אפליקציות ייעודיות להצגת וניתוח הנתונים המתקבלים בזמן אמת.

  • לוויינים ורחפנים – משמשים לערכה מדויקת של כמויות המים בקרקע וביומסה של הגידולים, ניתוח שטחים פגועים ועוד.

באמצעות איסוף ועיבוד המידע ניתן לדעת אילו שטחים זקוקים להשקיה ומהי כמות ההשקיה הנדרשת, היכן ומתי מומלץ לשתול גידול מזן זה או אחר, האם יש מחסור במינרל או דשן מסוים באזור ספציפי בשטח הגידול וכו׳.

האם כדאי להשקיע במעבר לחקלאות מדייקת?

חקלאות מדייקת רואה בצורה הבהירה ביותר את הצרכים הייחודיים של כל שטח גידול וכל צמח המצוי בתוכו. החלטות המתקבלות על בסיס איסוף וניתוח הנתונים, נתפרות על פי המידות המדויקות לחקלאי ולגידוליו. בכך, החקלאות המדייקת מעניקה לחקלאי יכולות בקרה, שליטה וניהול בשטח הגידול, שבעבר ניתן היה רק לחלום עליהן, לצורך קבלת החלטות מושכלות בכל רגע נתון. שימוש בטכנולוגיות המתאימות וניהול נכון שלהן באמצעות תוכנית פעולה כוללת, יובילו לתוצאות הרצויות וכן לכיסוי עלויות ההשקעה בטווחי זמן קצרים ותחומים. יתרונות השימוש בחקלאות מדייקת יתבטאו במהרה באמצעות קיצוץ בעלויות עובדים, חיסכון בהוצאות מים, דשנים וחומרי הדברה ולא פחות חשוב, חיסכון בזמן, לבטים וטרחה מיותרת הכרוכה בקבלת החלטות המבוססות על אומדנים לא מדויקים. 

מערכת גרופיט – הטמעה מיטבית של חקלאות מדייקת 

תנאי הגידול המאתגרים בישראל מחייבים דיוק ויעילות אופטימליים. קבלת החלטות על בסיס אומדנים, הערכות בשטח או ניסיון קודם מובילים לא אחת לאובדן משמעותי של יבול ופגיעה כלכלית. כיום, חקלאים מעוניינים לדעת בדיוק מה מצב הדשן והמים בקרקע, כמות האור המדויקת במבנה וכו'. לצורך כך, זרעים גדרה-סינג'נטה מעניקה ללקוחותיה המגדלים ליווי צמוד של אגרונום מומחה ותמיכה בהטמעת מערכות חקלאות מדייקת איכותיות כמערכת גרופיט, לצד מחקר ופיתוח מהמתקדמים בעולם. גרופיט היא מערכת מבוססת טנסיומטר מקומי המודד את האקלים בשדה ואת מתח המים בקרקע (טנסיומטרים) בטכנולוגיית IOT (האינטרנט של הדברים) וכן מאפשרת מעקב אחר המדדים השונים באמצעות אפליקציה לסמארטפון או למחשב לבצע ולשמש בכך כלי לתמיכה בקבלת החלטות גידול.


כל המידע המופיע בפרסום זה אינו מהווה ייעוץ כלשהו ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. תנאים ונסיבות בשטחי הגידול משפיעים במידה רבה על התוצאות הסופיות של הגידול. לפיכך, זרעים גדרה לא תישא בכל אחריות לתוצאות הגידול. התמונות בפרסום זה הינן להמחשה בלבד. ט.ל.ח. כל הזכויות שמורות לזרעים גדרה בע"מ 2020 ©