מהי מחלת הכשותית ומהן דרכי המניעה וההתמודדות

פגעים, ווירוסים ומחלות

בתמונה: שורות נגועות בכשותית במלפפון

כשותית במלפפון וקישוא היא מחלת עלים קשה הנגרמת על ידי אאומיציט, טפיל דמוי פטרייה, בשם Pseudoperonospora cubensis. כשותית זו, המכונה גם כשותית הדלועיים, עשויה לפגוע בכלל הצמחים הנמנים על משפחת הדלועיים ובין היתר, מלפפון, קישוא, מלון ודלעת ויש הרואים בה מחלת העלים המשמעותית ביותר הפוגעת בדלועיים, בשל הנזקים הקשים שהיא עלולה להסב לצמחים וליבול. המחלה משגשגת בעיקר בתנאים של לחות גבוהה וטמפרטורות קרירות עד בינוניות (15 – 20 מעלות צלזיוס). טיפול בכשותית מבוסס על בקרת תנאי הגידול המעודדים התפתחות ופגיעת הכשותית וכן טיפול יעיל ונכון במקרה של נגיעות.

מהי מחלת הכשותית ובאילו תנאים היא מתפתחת?

מחולל מחלת הכשותית בדלועיים הוא האאומיציט (Oomycetes Pseudoperonospora cubensis). ככלל, אואומיציטים, הידועים גם כעובשי מים, הם פתוגנים צמחיים מפרקים הדומים לפטרייה. מחזור מחלת הכשותית בדלועיים כרוך במארחים חיים, זאת מכיוון שהפתוגן אינו יכול לשרוד בחומר צמחי מת או באדמה. רטיבות עלים הנגרמת כתוצאה מטל ולחות חופשית בשילוב טמפרטורות קרירות עד בינוניות מהווים תנאי הכרחי ליכולת הנביגה של הכשותית ולהיווצרות זיהום. בהתקיימם של תנאים נוחים, לכשותית הדלועיים יכולת להתרבות ולהתפשט במהירות רבה וניתן יהיה לצפות במחזורים חוזרים של נביגה וזיהום כבר בטווח של ארבעה ימים בלבד.

כיצד ניתן לזהות את הכשותית במלפפון וקישוא?

סימני פגיעות מחלת כשותית הדלועיים ניכרים בעלי צמחים נגועים ומראה פגיעת הפתוגן משתנה מאוד בין מיני הדלועיים השונים. ברוב המינים נגעים נראים לראשונה על פני העלים העליונים ככתמים קטנים בגוון ירוק בהיר עד צהוב, אשר משחימים עם התקדמות המחלה. הכתמים על גבי העלים מוגבלים על ידי ורידי העלים ועל כן נראים זוויתיים ובלתי סדירים, בעיקר במלפפון. תסמיני המחלה יופיעו לרוב לראשונה בעלים ישנים ויתקדמו לעלים צעירים עם התפשטותה. כאשר התנאים בסביבת השדה או החממה מעודדים נביגה (רטיבות עלים ולחות) ייצור מוגבר של ספורנגיה על חלקו התחתון של העלה יעניק לו מראה פלומתי בגוונים של אפור בהיר עד סגול. נגעי הכשותית יכולים להתאחד וליצור יחד אזורים נרחבים של רקמת עלים מתה. 

אילו פגיעות נגרמות על ידי מחלת הכשותית?

במקרים של פגיעות משמעותיות של כשותית הדלועיים עלולה להתרחש נשירת עלים מסיבית עד לכדי נשירת כלל העלים בצמח והישארותו עירום. עם נשירת העלים, הפרי חשוף לנזקי שמש. כמו כן, נפגעת יכולתו של הצמח לבצע פוטוסינתזה בתאיו ולעשות שימוש באור כמקור לאנרגיה. לפיכך, הכשותית  עלולה להוביל להפחתה ניכרת ביבול הפירות, פגיעה בגודל הפרי, איכותו ופוטנציאל השיווק שלו.

מהן דרכי המניעה וההתמודדות עם כשותית במלפפון וקישוא?
  • ניתן להשיג זני מלפפונים בעלי סבילות בינונית עד גבוהה לכשותית.

  • רצוי לבחור אתרי שתילה ולסדר את השטח לשם יצירת תנועת אוויר טובה וללא הצללה ניכרת.

  • הימנעות מהשקיה עילית, בייחוד בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר העלים רטובים מטל או מאוחר ביום כאשר לעלים לא תהיה אפשרות להתייבש לפני שנוצר טל.

  • רצוי להשתמש בהשקיה בטפטוף ומרווח שורות רחב כדי לייבש את העלים ולעודד תנועת אוויר טובה סביב הצמחים.

  • חשוב לבצע בקרה על בסיס שבועי למניעה ואיתור היווצרות לחות על גבי הצמחים.

  • מומלץ לבצע דילול הצימוח באזורים צפופים על מנת להגביר את תחלופת האוויר ובכך להפחית הצטברות לחות בסביבת הצמח.

  • עם איתור צמח נגוע יש לבצע הסרה מיידית והשמדה על מנת למנוע התפשטות בחלקה.

  • מלפפון, לא לשתול במבנה בית רשת אלא רק במבנה חממה עם פלסטיק בגג.

  • חיפוי תחתון עוזר מאוד בהפחתה של הכשותית.

לחברת זרעים גדרה-סינג'נטה צוות אגרונומים מקצועי אשר תומך ומלווה את המגדלים בכל שאלה ובעיה.