מחלת הפיתיום בפלפל Pythium - זיהוי ודרכי התמודדות

פגעים, ווירוסים ומחלות
פיתיום חורפי 2

מחלת הפיתיום פוגעת במערכת השורשים של הצמח. היא יכולה לפגוע בגידולים שונים ועלולה לגרום לנזק משמעותי למגדלי הפלפלים. פיתיום בפלפל גורם לעיכוב התפתחות הצמח ובמקרים מסוימים יוביל לתמותה שלו. על אף הנזק הרב חשוב לדעת כי הדרך להתמודד איתה היא דרך ארגו-טכניקה נכונה. האגרונומים של זרעים גדרה-סינג׳טה זמינים לטובת המגדלים לאורך השנה.

את מחלת הפיתיום בפלפל אפשר לחלק לפיתיום קיצי אשר מתפתח בשלהי הקיץ ומיד לאחר השתילה ולפיתיום חורפי אשר מתרחש בחודשים נובמבר עד דצמבר. מבחינת תסמיני המחלה, הם דומים זה לזה ומתבטאים בכמישה, איבוד טורגור ואלו מופיעים בבת אחת. מערכת השורשים רקובה וחשיפת שורשי הצמח תגלה החמה, ריקבון לח ושורשים שמתנתקים בקלות מהצמח.

 

גידולי הפלפל בישראל

הפלפל הוא חלק בלתי נפרד מהתזונה של האנושות מזה אלפי שנים. בסוף המאה ה-15 סוחרים פורטוגזים העבירו אותו ממקסיקו אל עבר אסיה וכך הוא עשה את דרכו להפצה בכל העולם. בישראל גדל הפלפל לאורך כל ימות השנה, בשטחים פתוחים, תחת רשתות ובתי גידול.

על פי ארגון מגדלי הירקות היקף ייצור הפלפל עומד על 115,000 טון בשנה כשהצריכה המקומית עומדת על כ-65,000 טון בשנה ושוות ערך לצריכה אישית ממוצעת של כ-11 ק״ג לאדם בשנה. הפלפל מהווה את אחד מהגידולים המשמעותיים בישראל והחלקאים מוצאים עצמם מתמודדים מול אתגרים ובהם מחלת פיתיום בפלפל.

 

כיצד נראה פיתיום בפלפל

מחלת פיתיום יוצרת נבגים המאפשרים לה להישאר באדמה לאורך זמן (בתנאים מתאימים היא יכולה לשרוד גם שנים). הנבגים יכולים לפגוע בחלקים שונים של הצמח כשאלו יכולים להיות באדמה ואז הביטוי יהיה בשורשים והם יכולים להיות על הצמח עצמו ואז הביטוי יהיה בולט לעין. הנבגים עשויים לעבור בין היבולים, בין העונות והניהול שלהם מאתגר חקלאים רבים.

מבחינת המראה, תסמיני המחלה יכולים להתבטא בדרכים שונות וזאת בהתאם לחלק שנפגע. המחלה יכולה להתבטא בדרכים הבאות:

  • נבילה
  • דילול של הצמח
  • צמיחה לא אחידה
  • ריקבון כתר
  • שורשים דהויים
  • תמותת הצמחים

 

הגורמים העיקריים להתפתחות פיתיום בפלפל

הגורם העיקרי להתפתחות מחלת הפיתיום בפלפל (ובכלל) הוא חיטוי קרקע לקוי או העדר חיטוי. דבר זה מסייע למחולל המחלה לשרוד בקרקע מהעונה הקודמת ולאלח את הצמחים כשהתנאים למעשה ״אידאליים״ להתפתחותו. גורם נוסף הוא רטיבות גבוהה של הקרקע הנובעת מעודפי השקיה לאחר השתילה או ירידת הגשמים בחודשי החורף ובמיוחד בקרקעות בעלות ניקוז לקוי. אלו תנאים ״מיטביים״ להתפתחות המחלה.

הגורם השלישי להתפתחות פיתיום בפלפל הוא הרעלת אמון. כשישנם ריכוזים גבוהים של אמון בסביבת בית השורשים נגרמת פגיעה בחיוניות שלהם והרגישות שלהם למחלה עולה. הפיתיום החורפי פעיל בעיקר בטמפרטורות נמוכות של כ-8 מעלות צלזיוס ולכן הוא שכיח יותר בבתי רשת בהם שוררים טמפרטורות נמוכות יחד עם קרקע רטובה. שילוב של שני תנאים אשר מגבירים את התפתחות המחלה.

 

דרכי התמודדות – חיטוי ומשטר השקיה ודישון

הפלפלים רגישים למחלת הפיתיום אשר יכולה להוביל לנזק משמעותי לגידול. אין היום זן אשר עמיד בפני המחלה אך אפשר להפחית את סיכויי ההתפתחות שלה ולהתמודד איתה ביעילות וזאת בתכנון אגרו-טכנולוגי נכון. חיטוי, משטר השקיה ודישון ומניעה הם שלושת המרכיבים שיש להתייחס אליהם בכל הנוגע להתמודדות עם פיתיום בפלפל.

חיטוי הקרקע

אחד הדברים שיש להקפיד עליו הוא חיטוי הקרקע אחת לעונה עם תכשירי מתאם סודיום המשולב עם חיטוי סולארי. חיטוי זה רלוונטי במיוחד בחלקות בהן הסיכוי להתפתחות המחלה גבוהה ובהן חלקות עם ניקוז לקוי, חלקות עם ריכוז גבוה של קומפוסט וחלקות בהן כבר נצפתה המחלה בעבר.

משטר השקיה ודישון

הקפדה על משטר השקיה ודישון מתאימים יפחיתו את סיכויי התפתחות המחלה. יש להימנע מעודפי דישון באמון במיוחד בסמוך לשתילה ובמרכז החורף לאחר ירידת הגשמים. יש לדאוג לכך שהקרקע לא תהיה רטובה לאורך זמן.

מניעה

טיפולי מניעה בתכשיר מסוג רידומיל גולד נוזלי במינון של 40 סמ״ק לדונם יתבצע בתקופה הרגישה של צמחים ומיד לאחר השתילה. לאחר מכן יבוצע הטיפול שוב במהלך חודש נובמבר. טיפול זה ימנע את התפתחות המחלה בחלקה ואת נזקיה. אנו ממליצים להיוועץ עם אנשי השטח של חברות חומרי ההדברה לפני ביצוע הטיפול.

 

המומחים של חברת זרעים גדרה-סינג׳נטה

חברת זרעים גדרה-סינג׳נטה ואנשיה ניצבים לצד החקלאים במאבקם במזיקים ובמחלות. החקלאים עובדים קשה לאורך כל השנה ומכירים את הסיכונים השונים והתפקיד שלנו הוא לפתח פתרונות הרלוונטיים לכל עונה ולכל גידול. הייעוץ המקצועי הוא חלק מהמחויבות של החברה ללקוחות ולמגדלים בארץ ובעולם.