מחלת החלפת (אלטרנריה) בעגבניה - דרכי מניעה וטיפול

פגעים, ווירוסים ומחלות
מחלת החלפת בעגניה

חלפת (אלטרנריה) היא פטריה אשר פוגעת במשפחת הסולניים ובעיקר בגידולי עגבניות, חצילים ותפוחי האדמה. חלפת בעגבניה מופיעה בעיקר בסביבת טמפרטורה של 28-25 מעלות וכאשר הלחות מתחילה לעלות. מכאן, העונות בהן נראה אותה יהיו בעיקר הסתיו והאביב.

את חלפת העגבניה אפשר לזהות ברגע שהיא מכה בצמח כאשר היא תופיע בעיקר על גבי עלי הצמח הבוגרים. ההופעה שלה תהיה בצורת כתמים חומים כהים שבתוכם ישנן טבעות אפורות או שחורות שגודלן יכול להשתנות. לעתים הפטרייה תגיע אל הגבעולים והפירות כאשר במקרה של התפשטות הכתמים יתחילו לגדול על העלווה עד למצב בו העלה נושר. התפשטות זו מהווה פגיעה משמעותית לשתיל.

חלפת בעגבניה – הפטרייה הנפוצה ביותר

חלפת היא מחלת הפטרייה הנפוצה ביותר בארץ ובעולם. אפשר לזהות אותה בכל מקום בו ישנם גידולים ממשפחת הסולניים כאשר יכולת השרידות שלה גבוהה ביותר. הפטרייה יכולה לחיות על גבי הצמח החי אך גם על גבי פסולת. לכן עשבים שוטים אשר היו נגועים יכולים להוות מקור להתפשטות הפטרייה בשטח הצמוד.

הפטרייה חודרת אל הצמח דרך הרקמות החיצוניות שלו ודרך רקמות פגומות. לאחר שהיא הצליחה לחדור, תסמיני הפגיעה הראשונים יופיעו תוך ימים ספורים כשהתקדמות המחלה תהיה מהעלים הוותיקים ביותר לעבר הצעירים, הגבעולים והפירות. חוסר טיפול יוביל לזיהום, התייבשות של העלווה ופירות מעוותים שלא ניתן למכור ולשווק.

מניעת חלפת בעגבניה

הפטרייה חודרת אל הצמח באזורים פגועים ובעיקר בעלים אשר נפגעו לאחר סופת חול או בשל מזיקים שונים. מסיבה זו הפטרייה פחות נפוצה בגידולי חממה אשר מגנה על הגידולים מפני פגיעות מזג האוויר אך חשוב לדעת שלעתים נראה גם בחממה את הפטרייה. לכן, הדרך הטובה ביותר היא להכיר אותה ולפעול קודם כל למניעתה.

הדברת מזיקים שעלולים לפגוע בעלים ולפצוע אותם תהיה אחת הפעולות שנרצה לבצע וזאת כדי למנוע את נקודת החדירה של הפטרייה. נרצה גם להסיר עלים פגועים ועלים נגועים כאשר חשוב מאד להרחיק את אלו מהחממה לחלוטין ולמנוע את קרבתה של הפטרייה לגידול. ניתן לבצע הדברה כימית אך לשם כך אנו ממליצים להיוועץ עם גורמי מקצוע רלוונטיים.

טיפול לאחר זיהוי המחלה

כדאי לדעת כי חלפת בעגבניה יכולה לשרוד לאורך זמן ואף לעבור בין עונה אחת לשנייה בחוסר טיפול. תנאים של לחות גבוהה ״יעניקו״ לפטרייה את הסביבה האופטימלית לשרידות גבוהה והיא תוכל לגרום לנזק משמעותי הן לגידול הנוכחי והן לזה שאחריו. לכן יש לטפל במחלה ברגע הזיהוי הראשוני שלה על ידי ביצוע הפעולות הבאות:

  • מניעה על ידי הרחקת עשבים שוטים מאזור הגידול, ניקיון וחיטוי קבוע של כלי העבודה למניעת העברת הפטרייה מגידול אחד לאחר (מומלץ למניעת פתוגנים נוספים שונים).
  • הרחקת עלים פגומים ברגע שזוהו ואם יש צורך יש להוציא את הצמח הנגוע כולו ולהרחיקו מאזור הגידול כדי למנוע הדבקה מתמשכת.
  • הדברת הגידולים באמצעים המתאימים לכך. כאמור, כך אנו ממליצים להיוועץ עם גורמי מקצוע רלוונטיים.
  • הפחתת הרטיבות והקפדה על שעות השקיה אשר ישמרו על סביבה בלחות נמוכה ככל שניתן. בתקופות קרירות יש להימנע מהשקיה בשעות מאוחרות.
  • הקפדה על רמת פוריות חיונית של הקרקע. לעתים מחסור בחנקן עלול להוביל לעלווה מבוגרת וליצור פגמים בעלים שמהווים נקודת חדירה לפטרייה.

זנים עמידים בפני חלפת בעגבניה – האם יש דבר כזה?

לצערנו אין זן עגבניה (או גידול אחר) אשר עמיד לחלוטין בפני חלפת. עם זאת ישנם זנים אשר מגלים עמידות גבוהה יותר וגדילה אופטימלית אשר מקשה על חדירת הפטרייה ומכאן על התפשטותה. אנו ממליצים להתייעץ עם האגרונומים המקצועיים שלנו בנוגע למחלה כשבחינה של שטח הגידול והתנאים הנוכחיים תאפשר לנו לתת המלצות כיצד נכון לפעול כדי להפחית את סיכויי התפתחות הפטרייה.

מחלות ומזיקים בגידול עגבניה – מילון מונחים

ישנן מספר פעולות שמגדל יכול לבצע כדי להפחית את סכנות הפגיעה, בין אם הגידול בחממה ובין אם באוויר הפתוח. חשוב מאד להרחיק צמחים נבולים, להעניק לצמחים קרקע פורייה וכמובן להכיר את הסכנות ולהתייעץ איתנו ברגע שעולה שאלה בנוגע לגידול.

בחברת זרעים גדרה-סינג׳נטה חשוב לנו ללוות את החקלאים ולתת מענה מקיף לכל אורך העונה. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה ולקבל ייעוץ מקצועי בנוגע לגידול וזאת כחלק בלתי נפרד מהשירות.