נמק הליבה בעגבניה - מה הן הסיבות להופעת המחלה וכיצד להמנע ולטפל בה

פגעים, ווירוסים ומחלות
נמק הליבה בגידולי עגבניה בישראל

מחלת נמק הליבה מתאפיינת בעגבניות בלבד כאשר מדובר בפתוגן שתוקף את התאים והרקמות שלה. התוצאה היא האטת התפתחות השיח ופגיעה משמעותית בגידול, מה שמתבטא בכך שהחקלאי נותר ללא כל יבול. לא ניתן להיפטר מהגורם הסיבתי של המחלה והדרך להתמודד איתה היא להכיר אותה, את דרכי המניעה והטיפול.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם נמק הליבה היא להקפיד על פעולות מניעה ככל האפשר. ברגע שהפתוגן מתחיל לגרום לנזק הוא משבש את התאים והרקמות, מה שגורם לשיבוש מוחלט של התפקוד שלהם ולכן לחוסר התפתחות ועצירת היבול. 

רגישות גבוהה יותר בעגבניות חממה

נמק הליבה יכול להופיע בצמחי עגבניות אשר גדלים במרחב הפתוח אך הוא נפוץ יותר בעגבניות חממה. הפתוגן דוגר במשך לפחות 18 יום ומראה את סימני הפגיעה כבר בשלב הפרי. הפתוגן עצמו מגיע אל החממה בשל שימוש בחומרים (צמחים, אדמה וכלים) נגועים והוא יכול לשרוד אפילו חמישה חודשים על גבי צמחים יבשים. ״התנאים האידאליים״ להתפתחות המחלה הם לילות קרים ועודף חנקן. בתנאים אלו הפתוגן מצליח לחדור אל הצמח דרך פצעים, קיטום ופתחים שונים. מתוך אותם פתחים הפתוגן מתקדם עד שהוא מגיע אל השתיל. במקרים מסוימים יעבור זמן עד שנראה את הפגיעה ואז הפגיעה עלולה להיות לא רק לשתיל אלא גם לצמחים הסובבים אותו. הפתוגן לא חי בתוך האדמה אלא על גבי שתילים חיים או מתים. מבחינת הנזק, נמק הליבה יכול להוביל להפחתה של 50% מהיבול ובמקרים חמורים אף 80% ויותר מכך. ברגע שנעשה שימוש בחומר שנגוע בפתוגן, התוצאה הצפויה היא מוות של הצמחים החדשים וזאת לפני שלב הפירות. 

זיהוי נמק הליבה בעגבניות

זיהוי מוקדם יכול לסייע להפחית את הנזק על ידי הגנה של העגבניות שלא נגועות. התסמין הבולט ביותר של המחלה הוא כתמים ופסים מוארכים ומעט כהים. ככל שהמחלה מתפתחת כך הפסים מכהים והופכים להיות סדקים כאשר אם תהיה לה אפשרות להתקדם מאותם הסדקים יצא נוזל צמיגי לבנבן.

גורם נוסף שניתן לזהות במקרה של המחלה הוא הופעה של השורשים כשאלו גם משנים את צבעם. הליבה של הגבעול תיראה בהתחלה שקופה אך עם הזמן תהפוך לחומה ועכורה. בבדיקת חתך של הגבעול אפשר יהיה לראות כי כלי הדם הפנימיים הפכו לשחורים. במקרה מסוימים יהיה קשה עד בלתי אפשרי לראות את הסימנים הראשונים של המחלה ואז המראה יהיה של צמח שהצהיב ונבל.

התפשטות הפתוגן 

הגורם העיקרי למחלה הינו זיהום בחומרי השתילה. הגורם הנוסף הוא התפשטות של הפתוגן מצמח חולה אחד לאחר. הצמחים החולים עשויים לפלוט נוזלים מתוך הגבעולים ואלו נישאים ברוח או דרך מערכת ההשקיה אל הצמחים הבריאים. גם הגורם האנושי יכול להיות הנשא של המחלה וזאת ללא ידיעתו. הפתוגן יכול לשרוד על כלי העבודה, על גבי הכפפות ובכך להגיע בקלות לצמחים הבריאים ולגרום לנזק בלתי הפיך. הדרך למנוע את המחלה היא להכיר ביכולת ההישרדות שלה ולדאוג לחיטוי קבוע של כל הכלים בהם נעשה שימוש.

פתוגן נמק הליבה אינו ניתן לריפוי. מהרגע שהוא מגיע אל צמח העגבניה הוא יתחיל לגרום לנזק וגם כימיקלים ומוצרים ביולוגיים לא יחסלו אותו. מה שכן נכון לעשות הוא להוריד את הצמח ברגע שהמחלה מתגלה ולהרחיקו מהאזור ולהקפיד על חיטוי הכלים כך שלא נגרום בעצמנו להעברת המחלה. 

מניעת התפשטות המחלה

ישנן מספר דרכים אשר יכולות לסייע במניעת המחלה והתפשטותה וזאת על אף שאין היום זן עגבניה אשר עמיד בפניה באופן מלא. רכישת זרעים וחומרי שתילה ממקור מוכר ומקצועי זו אחת מהפעולות שיכולות להבטיח את איכות השתילה ומניעת נמק הליבה (ומחלות נוספות). יש להכין את הקרקע מראש ולרסס אותה בקוטל עשבים, לחטא אותה ולהקפיד על מחזור זרעים והוספת קומפוסט. ברגע שהתגלה צמח נגוע יש לעקור אותו, להרחיקו מהחממה במלואו כולל העלים, הגבעולים, השורשים והפירות. חשוב מאד להקפיד לחטא את כל הכלים בהם משתמשים בחממה לפני שעוברים לטפל בצמחים הבריאים.

בחברת זרעים גדרה-סינג׳נטה חשוב לנו לעזור לכם, החקלאים, להתמודד עם אתגרי הגידול השונים. הצוות שלנו ישמח ללוות אתכם לאורך כל הדרך, להמליץ על דרכי מניעה והתמודדות עם נמק הליבה בעגבניה ולוודא שתקבלו מענה לשאלות ולאתגרים שעולים לאורך השנה.