סטמפיליום בעגבניה – זיהוי ודרכי התמודדות

פגעים, ווירוסים ומחלות
סטמפליום בעגבניה - זרעים גדרה

ספמפיליום – Stempyllium היא מחלת עגבניה אשר מובילה לפגיעה קשה של היבול. המגדלים מתמודדים לאורך כל השנה עם אתגרים רבים: מזג אוויר שמשתנה, יובש שבשנים האחרונות מופיע לעתים גם באמצע החורף וכמובן מחלות שונות. 

התפקיד שלנו בחברת זרעי גדרה-סינג׳נטה הוא הרבה יותר מטיפוח זנים. התפקיד שלנו הוא לאסוף מידע רב, להתעמק בכל נושא, לשתף את המגדלים ולתת מענה על פי הצורך ובסופו של דבר לסייע בהשגת תוצאות טובות יותר למגדל. אנו מכירים היטב את אתגרי הגידול, את סימני המחלות והמזיקים וחשוב לנו להעביר את המידע המהימן שיקל על זיהוי כל מחלה ווירוס ויעזור לכם, המגדלים, לקבל החלטות מהירות ונכונות בזמן אמת.

סטמפיליום בעגבניה – מאפייני התפתחות הפטרייה

סטמפיליום היא פטרייה אשר תוקפת גידולים ממשפחת הסולניים ובעיקר את גידול העגבניה. היא מתמקדת בעלה כאשר בתחילה היא יוצרת כתמים עגולים או מלבניים באזור זה של הצמח. בשלב מתקדם יותר הכתמים הופכים להיות פצעים ואלו יכולים להפוך לסדקים של ממש ולבסוף העלה פשוט ימות.

הפטרייה מתפתחת בעיקר במקומות חמים ולחים כאשר היא לא חייבת אזור לח במיוחד, מספיקים לה מי הטל כדי להוות סביבה מספקת לצמיחה וגדילה. הלחות מובילה גם להתפשטות הפטרייה ופעולות כמו השקיה מחמירות את הבעיה ועלולות להוביל להתפזרות נוספת. כך גם גשם וכמובן, טל. הקיץ הוא התקופה בה הפטרייה נוטה להיות פעילה יותר אך כיוון שבתי גידול רבים סגורים וחמימים, אפשר לראות את נזקיה לאורך כל ימות השנה. 

נזקי הסטמפיליום בעגבניה

הסטמפיליום עשויה לפגוע בכל משפחת הסולניים ובתנאי מזג אוויר חמים ולחים היא עלולה לפגוע בחממות שלמות של עגבניות ופלפלים. כאשר היא מתפזרת, היא עלולה להשפיע על כל המשך הגידול ובמקרים מסוימים אף להוביל לקריסה של  שטח הגידול. הנזק עלול להיות עצום וכדי למנוע זאת חשוב לתפוס אותה בשלבים הראשונים ולמנוע את הדבקת כל השטח.

הדרך להתמודד עם הפטרייה היא קודם כל להכיר אותה, להבין את הנזק שהיא עלולה ליצור ולדעת לזהות אותה כבר בשלבים הראשונים שלה. לאחר הזיהוי הראשוני אפשר להשתמש בחומרים קוטלי פטריות ויש לעשות זאת בצורה סדירה ובזהירות רבה, כמובן שיש להיוועץ באנשי השטח של חברות ההדברה. במקביל חשוב לבחון את תנאי הגידול ולהפוך אותם לפחות ידידותיים (ככל האפשר) לפטרייה.

סימנים של סטמפיליום

הסימנים של הסטמפיליום משתנים בהתאם לשלב ההתפתחות של הפטרייה. ככל שנדע לזהות אותה בשלבים המוקדמים יותר כך נוכל למנוע את הפצתה ולצמצם את הנזק.

  1. בשלב הראשון התסמינים נראים על טרף העלה. לעתים יכולים להיות סימנים על הפטוטרת או על הגבעול אך לא נראה סימנים על גבי הפירות.

  2. הסימנים הראשונים שנוכל להבחין בהם יהיו כתמים חומים-שחורים על גבי העלים כשצורתם היא עגולה או מלבנית. הסימנים הללו יהיו מפוזרים באופן אקראי על שטח העלה.

  3. בהמשך הדרך הכתמים, שייתכן והיו קטנים מאד עד כה, מתחילים לגדול ואלו מתפתחים לכדי חבּוּרוֹת זוויתיות בקוטר 4-2 מ״מ. בשלב זה צבע הכתמים יהיה חום-אפרפר ולעתים הם יוקפו באזור צהוב.

  4. הכתמים מתייבשים ובמרכז שלהם יכולים להופיע סדקים.

  5. כאשר הזיהום מחמיר חלק מהחבּוּרוֹת עשויות להתחבר יחדיו והדבר מוביל להצהבה של אזורים רחבים יותר של העלה. הדבר מוביל לכך שהעלה מת ובסופו של דבר נושר מהצמח. 

התנאים אשר עלולים לעודד את התפתחות הסטמפיליום

פטריית סטמפיליום יכולה להוביל לפגיעה משמעותית בגידול ונכון לשנת 2022 עדיין אין זן בעל עמידות כלפיה. המגדלים צריכים להכיר את סכנות הפטרייה, לדעת לזהות אותה כדי לטפל בה בשלב מוקדם ככל האפשר ולנסות ליצור את התנאים האופטימליים לגידול, אלו אשר יקשו עליה לגדול ולהתפתח. כדאי לדעת כי הפטרייה שורדת באדמה ועל שאריות הצמחים כך שחשוב מאד להרחיק אלו באופן מיידי.

כיוון שצמחים אחרים ממשפחת הסולניים יכולים להידבק בה יש להרחיק את אלו אם ישנם סימנים לפגיעה. תנאים של רוח, זרמי אוויר, גזם ומים מותזים עלולים להוביל לפיזור של הנבגים מפני השטח של הרקמה הנגועה ולכן יש לשקול כיצד לפעול ברגע שישנו זיהוי ראשוני של הפטרייה. הנבגים זקוקים לשכבת מים דקה כדי לנבוט ולכן הם עלולים להתפתח גם ממי הטל בלבד.

מזג אוויר חם ולח מעודד את התפתחות המחלה ובאזורים שישנו גשם בקיץ ההתפתחות מהירה יותר ולכן יש לשים לב לפטרייה יתר על המידה. באזורים חמים ויבשים ללא גשמים הגידול עשוי להיות בבתי רשת, מה שמוביל ללחות גבוהה ושוב, תנאים אופטימליים להתפתחות סטמפיליום. שימוש במתזי-מיני לקירור יכול גם כן להגביר את הלחות ואת התפרצות הפטרייה. 

המשימה שלנו

המשימה שלנו היא לעמוד לרשות המגדלים. להביא את הזנים העמידים ביותר ולעזור במקרה הצורך כאשר ישנו זיהוי של מחלה או פטרייה אשר עלולה לפגוע בשטח. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר בכל שאלה ולבחון יחדיו את אופן הגידול האופטימלי לעונה הקרובה.