תריפס הקיקיון בפלפל – זיהוי ודרכי התמודדות עם הטפיל

פגעים, ווירוסים ומחלות
תריפס קיקיון

תריפס הקיקיון בפלפל הנקרא גם Hood Dorsalis Scirthrips הוא מזיק קטן, חמקמק, רב פונדקאי אשר נמצא בישראל לראשונה בשנת 2001. מאז שנמצא, המזיק התפשט בכל רחבי הארץ כשהוא פוגע בגידולים שונים ויוצר נזקים משמעותיים בעיקר בפלפל באזור הדרומי של הארץ.

את התריפס אפשר לראות היום באסיה, אוסטרליה, דרום אפריקה, מצריים, צפון אמריקה ואצלנו בישראל. היום ידועים לנו כ-100 פונדקאים צמחיים שלו מתוך 40 משפחות בוטניות וכשהוא פוגע בגידול ההשפעה הכלכלית שלו עצומה. 

"פעילות" תריפס הקיקיון

תריפס הקיקיון פוגע בעיקר ברקמות צעירות ורכות של הצמח, בעלים חדשים ובחנטים. הוא ניזון מאותם החלקים של הצמח והפעילות שלו מובילה לעיוות חמור של הצמח אשר יכול להתבטא בסלסול של העלווה הצעירה וכמו כן הוא יכול להוביל לפגיעה אשר מונעת את המשך הגדילה של הצמח (בעיקר הפלפל). בנוסף לנזק לצמח הוא יכול להעביר מחלות ווירוסים שונים.

חיי תריפס הקיקיון מתחילים בדרגת ביצה הנמשכת 8-6 ימים, לאחריה מגיעה דרגת הזחל הנמשכת 6-7 ימים וגולם במשך 3-2 ימים. הזחל הבוגר יהיה בגוון חיוור, באורך של פחות מ-2 מ"מ והוא חי בממוצע 11 ימים. ההתרבות שלו יכולה להיות רביית בתולין ורביית זיווגין והוא ניזון מהעלווה (זאת בניגוד לתריפס הקליפורני אשר ניזון מאבקת הפרחים).

זיהוי תריפס הקיקיון בפלפל

התריפסים מאופיינים כמזיקים קטנטנים, חיוורים ומהירים ולכן קשה מאד לזהות אותם. הם מתפתחים בצורה ה"יעילה" ביותר בטמפרטורה של 25 מעלות וברגע שזו הסביבה יש להקפיד לבצע פעולות לזיהוי מוקדם שלהם. במהלך הגידול חשוב מאד לבצע בדיקות שגרתיות ולחפש אחר צמחים בעלי סימפטומים המאפיינים את פגיעת תריפס הקיקיון בפלפל.

במקרה של "חורים" בצמחים ובעלים, יש לבחון בקפידה את האזור, הצמח ולהמשיך לעקוב אחריו כיוון שהדבר יכול לשמש כמקום להטלת הביצים של המזיק. במקביל, יש לבחון את סביבת הגידול ולוודא תמיד שהיא אופטימלית לגידול ולא למזיקים.

מניעת תריפס הקיקיון בפלפל

סביבה נקייה וסגורה תפחית את סכנת תריפס הקיקיון. בגידול בבתי צמיחה יש להקפיד על מבנה סגור היטב, לוודא שכל הרשתות שלמות לאורך כל תקופת הגידול ולהחליף או לתקן כל יריעת פלסטיק בעלת חור או קרע. התריפסים קטנטנים ויכולים לחדור גם דרך החורים הקטנים ביותר ולכן ישנה חשיבות רבה לבדיקות קבועות של מרחב הגידול.

במקביל יש להקפיד על סביבת גידול נקייה. לנקש עשבייה באופן קבוע, להרחיק פסולת צמחית וברגע שנמצא חלק פגוע בצמח להסיר אותו. הדרך הטובה ביותר לטפל בתריפס הקיקיון היא דרך הצמח הנפגע ולכן ברגע שנמצא פרי פגום, ענף שבוע או פצוע, פסולת לא רצויה, יש להסירם ולהרחיק אותם מאזור הגידול.