עובש אפור בעגבניה - Botrytis cinerea

פגעים, ווירוסים ומחלות

עובש אפור בעגבנייה הנקרא Botrytis Cinerea יכול להופיע בכל צורות הגידל של העגבנייה, בין אם היא גדלה בשדה הפתוח ואם היא גדלה בחממה. מדובר באחת המחלות הבעייתיות למגדלים וזאת כיוון שהיא תוקפת הן את הצמח והן את הפרי במהלך העונה כשהתוצאה יכולה להיות נזקים מתמשכים בפרי גם לאחר הקטיף.

העובש מופיע בעגבנייה לאחר מגע עם פטריית Botrytis Cinerea שיכולה לתקוף גידולים נוספים ולא רק את העגבניות. הפטרייה נוטה להופיע כאשר הלחות עולה ובטמפרטורות ממוצעות אך היא יכולה לגדול גם בתנאים פחות ״ידידותיים״. הפגיעה יכולה להיות בכל חלקי הצמח שנוגעים באדמה, פרט לשורש והיא יכולה להישאר במקום גם לאחר הקטיף ובכך לסכן את אזור הגידול כולו.

מאפייני עובש בעגבנייה

ישנם מספר סימנים אשר מאפיינים את ההשפעה של פטריית Botrytis Cinerea. סימן בולט ראשון יהיה הופעה של עובש אפור שנראה כפלומה בצבע אפור-חום ושנראה כנבגים הגדלים מתוך הרקמה הנקרוטית. הפטרייה תוקפת בעיקר צמחים בוגרים והיא חודרת אליהם דרך חתכים ורקמות מזדקנות בעלים, בעלעלים, בפטוטרות ובענפים. הסרה לקויה של עלים וסעיפים צדדיים גורמת לעתים קרובות לפצעים שמהווים מקור נוח לתקיפת הפטרייה.

Botrytis Cinerea עשויה לחגר את הגבעול ולגרום לנבילה אשר תופיע מעל נקודת ההדבקה (לא תהיה פגיעה בשורש). במקרים מסוימים הפטרייה תתקדם לאורך אברי הצמח ותיראה על עלי הכותרת והפירות. התקיפה של הפרי יכולה להיראות כחדירה המובילה לסדק בקליפה במרכז השטח המודבק והיא יכולה להיראות ככתמים קטנים כשנבגים נובטים על פני הפרי ומתחילים לחדור לתוכו. בשלב מסוים התפתחות הנבגים תיפסק ויופיע כתם שחור קטן המוקף בהילה לבנה על הפרי הירוק או כתם צהוב על הפרי האדום. בדרך כלל לא נראה ריקבון ולמרות זאת הפרי לא יהיה ראוי לשיווק. 

 

תנאים ״אופטימליים״ להתפתחות עובש אפור בעגבנייה ומניעתו

התנאים האופטימליים בהם פטריית Botrytis Cinerea מתפתחת יהיו לחות גבוהה של כ-95% וטמפרטורה הנעה בין 23-17 מעלות צלזיוס. ההדבקה עצמה מתחילה כשמזג האוויר קר יחסית, מעונן ולח והיא מתפשטת באמצעות גשם, רוחות וזרמי אוויר. התנאים האקלימיים בחממות ובתי רשת בעונות מסוימות בשנה עלולים להיות אידאליים להתפתחות המחלה ובמיוחד בשתילה צפופה ובתנאי אוורור לקויים. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הפטרייה יכולה לגדול ולהתפזר בכל מקום בארץ ובכל שיטת גידול. מבחינת הפצה, הנבגים משתחררים בעת הבגרות כשהם מתפזרים מלחות גבוהה לנמוכה. הנבגים יכולים לעבור בין היתר בטיפות המים כאשר כדאי לדעת כי לא רק העגבנייה עלולה לסבול מהפטרייה ולכן ההעברה יכולה להגיע גם מגידולים אחרים כולל קישוא, חציל, חסה ואחרים. 

מבחינת יכולת ההישרדות, הפטרייה יכולה להחזיק מעמד שבועות בתנאים המתאימים = טמפרטורה נמוכה, לחות גבוהה וחשיכה. כדי לצמצם את הנזקים וההדבקה יש לפעול באופן הבא:

1. בחממות ובתי רשת יש להקפיד על אוורור תקין ומרווחים נאותים בין הצמחים וזאת בהתאם לתנאי המבנה הנוכחי.

2. הקפדה על חיפוי קרקע בחממה ביריעות פלסטיות אשר מפחיתות את רמת הלחות במבנה. צידו העליון של הפלסטיק יהיה בצבע אפור-כסוף וצדו התחתון (הפונה אל הקרקע) יהיה בצבע שחור.

3. בהסרת עלים וסעיפים צדדיים יש להשאיר חתך נקי, קרוב ככל האפשר לגבעול וזאת כדי להבטיח פצע קטן ככל האפשר. אין להשאיר רקמות או חלקי צמח שיבלטו מהגבעול.

4. ריסוס מונע בקוטלי פטריות יינתן מוקדם, עוד לפני הופעת המחלה. יש להשתמש ב-4-3 חומרים מקבוצות כימיות שונות וברוטציה. יש להיוועץ בנושא לפני בחירת הכימיקליים.

5. ניתן להכין ממרח של קוטל פטריות טוב ואבקת טלק לצורך מריחה על הפצעים של הצמח וזאת במטרה למנוע הדבקה.

חברת זרעים גדרה-סינג׳נטה עומדת לרשותכם

החקלאות הישראלית והחשיבות שלה ברורה היום יותר מאי פעם. חברת זרעים גדרה-סינג׳נטה פועלת לכל אורך הדרך כדי להעניק לכל חקלאי מעטפת של פתרונות. לא רק זרעים אלא אגרונום מומחה שמכיר את השטח, מזג האוויר הישראלי, האתגרים של כל עונה ושיודע להציע את הפתרון הנכון ביותר לכל בעיה ושאלה.

מרכז המידע של חברת זרעים גדרה-סינג׳נטה בנושא וירוסו הטובומו