מהי בוטריטיס (Botrytis) והיכן ניתן למצוא אותה?

פגעים, ווירוסים ומחלות

הבוטריטיס (Botrytis cinereal) היא פטרייה אשר גורמת למחלה המכונה ״עובש אפור״ או ״ריקבון אפור״. פטריית הבוטריטיס יכולה לתקוף מגוון רחב של צמחים ובין הפונדקאים שלה ניתן למנות עגבנייה, פלפל, תות שדה, מלון, מלפפון, פרחים וצמחי נוי. הבוטריטיס מפורסמת במיוחד בהקשר של גידולי גפנים לצורך ייצור יין, במקרים אלה התפתחות רצויה של הפטרייה על גבי הענבים המכונה ״ריקבון אציל״ מובילה לעלייה משמעותית בריכוז הסוכרים בענב ומשמשת לייצור יינות קינוח משובחים בטעמם. עבור יתר הפונדקאים, הבוטריטיס עלולה לגרום לנזקים קשים ושמירה על תנאי סביבה מבוקרים וצעדי מניעה יוכלו למנוע את התפתחותה.

מהי פטריית הבוטריטיס?

לפטריית הבוטריטיס מגוון פונדקאים רחב וביכולתה להתעופף מפונדקאי אחד לאחר. הפטרייה שורדת באופן ספראפיטלי - כלומר, מקבלת את הזנתה מחומרים אורגניים מתים המצויים בין שאריות פסולת צמחית. במצבה הלא פעיל, הפטרייה יכולה לייצר גוף קורים שחור (sclerotia), בייחוד בפירות רקובים, והוא מאפשר את הישרדותה במהלך תנאים מגוונים וקשים. נבגים מיוחדים (Conidia) המיוצרים בצורה א-מינית על ידי הפטרייה עשויים להתפזר למרחקים ארוכים מרקמות נגועות באמצעות רוח או גשם שוטף. פטריית הבוטריטיס נחשבת פתוגן חלש, אשר לרוב חודר אל תוך הצמח דרך רקמות פצועות, חולות או מזדקנות.

מהם התנאים המסייעים להתפתחות הבוטריטיס?

הבוטריטיס מתפשטת בקלות בתנאים של טמפרטורות מתונות ולחות גבוהה. טמפרטורות נמוכות עשויות להאט את ההתפשטות אך כל עוד תנאי הלחות החופשית נשמרת, המחלה תוסיף להתפתח ולהדביק צמחים ואזורים נוספים. הנבגים מתחילים להתפתח כאשר מתקיימים התנאים אופטימליים ומשם מתפשטים באמצעות רוח, גשם או לחות חופשית. הנבגים זקוקים לטמפרטורות נמוכות יחסית וללחות גבוהה במיוחד (93% ומעלה) כדי להתפתח. בוטריטיס עשויה להתפתח ולשגשג על חלקי צמח מתים שנגזמו ונותרו בשטח ומשם לעבור לצמחים חיים. לרוב חודרת פנימה אל הצמח דרך רקמות חולות או פצועות. בעונות מסוימות בשנה התנאים האקלימיים בחממות ובתי רשת עלולים להוות מצע אידיאלי להתפתחות המחלה, במיוחד בשתילה צפופה ובתנאי אוורור לקויים.

מהם הסימפטומים של בוטריטיס?

הבוטריטיס פוגע לרוב ברקמות פצועות של צמחים ויוצר על גבי חלקי הצמח מצע אפור וקטיפתי של רקמות נבגים. שריגים נגועים עשויים למות ולהצטמצם בחזרה, לעיתים קרובות בתפרחות נגועות נראה נשירה מוקדמת ומואצת של פירות ופציעות מרובות בפירות מתפתחים.

בפגיעת בוטריטיס בעגבניה ופלפל נוכל לזהות:

  • תסמינים על גבי העלים המופיעים תחילה ככתמים חומים ומתקדמים במעלה הפטוטרת ולתוך הגזע.

  • הפריחות משחימות ומתות.

  • פירות נגועים הופכים לאפורים-לבנים, הפרי מתרכך ונרקב.

  • פירות עלולים לפתח כתמים בצורת הילות לבנות בהירות הנגרמים כתוצאה ממעבר אווירי של נבגים.

מה ניתן לעשות כדי להימנע מבוטריטיס?

הדרך הטובה ביותר למנוע נגיעות והתפשטות של בוטריטיס נעשית באמצעות בקרת התנאים הסביבתיים בשטח הגידול. על מנת לשמור על בריאות הצמחים חשוב להימנע מעקה כלשהי כדוגמת רטיבות רבה מדי או יובש רב מדי, פציעות כימיות או מכניות וכן תנאי דישון מוגזמים או בלתי מספקים. ישנה חשיבות קריטית לאוורור איכותי וקבוע של שטח הגידול וחדירת אור שמש. חשוב למנוע השקייה עילית על מנת שחלקי הצמח, העלווה והפירות לא יוותרו לחים. כמו כן, חשוב לבצע דילול באזורים צפופים שכן אזורים אלה מועדים במיוחד לנגיעות הפטרייה.