כיצד פועלת האקרית האדומה

פגעים, ווירוסים ומחלות

אקרית אדומה (Tetranychus urticae), המכונה גם אקרית הקורים, מהווה מזיק של יבולים רבים ברחבי העולם ונחשבת לאקרית הנפוצה והמזיקה ביותר ממשפחת האקריות. למרות גודלה הקטן, האקרית האדומה מסוגלת להסב לנזקים חמורים במהירות רבה, זאת בשל יכולת הרבייה יוצאת הדופן שלה. האקרית האדומה חובבת בעיקר אקלים חם ויבש ועל כן עם העלייה בטמפרטורות ישנה צמיחה בכמות הביצים, אשר פוחתת עם עלייה ברמת הלחות. האקרית נמנית על קבוצת מזיקים פוליפגים - מזיקים אשר ניזונים ממגוון רחב ביותר של צמחים והיא פוגעת בעיקר בעגבנייה, פלפל, מלפפון, אבטיח, מלון, תות שדה, קישוא, חציל ועוד. התמודדות עם נגעי אקריות כרוכה בניטור קפדני וקבוע של שטחי הגידול, זיהוי נגעים וטיפול מוקדם באמצעות מועילים המהווים אויב טבעי לאקרית.

מחזור החיים של אקרית אדומה

מחזור החיים של אקרית אדומה מורכב מחמישה שלבי התפתחות: הביצה, הזחל, הפרוטונימף, הדוטונימף והבוגר. זמן ההתפתחות משתנה כתלות בטמפרטורה, בלחות, בצמח המארח, בגיל העלים ועוד אך טמפרטורה מהווה הגורם החשוב ביותר והתפתחות מתרחשת בין 12 ל-40 מעלות צלזיוס. מחזור החיים נע בדרך כלל בין 10 ימים לשבועיים. הביצים עגולות, בקוטר של כ- 0.14 מ"מ בצבע צהבהב. הביצה בוקעת לזחל שקוף בעל שש רגליים. לאחר האכלה הזחל מפתח צבע ושני הכתמים הכהים האופייניים נוצרים באמצע הגוף. לאחר שלב מנוחה הזחל הופך לפרוטונימף בן שמונה רגליים הגדול מעט מהזחל. הפרוטונימף הופך לדוטונימף מעט גדול יותר ובעל צבע דומה. המבוגר בן שמונה הרגליים מגיח לאחר האכלה ושלב מנוחה נוסף ואחרון. עד 3 ימים לאחר הפיכת נקבה לבוגרת היא מתחילה להטיל ביצים. נקבה אחת יכולה להטיל מעל 100 ביצים שבוקעות 40-10 ימים לאחר ההטלה כתלות בטמפרטורה. 

תסמיני פגיעת אקרית אדומה

זחלים, נימפות ובוגרי האקרית האדומה גורמים נזק לצמח המארח על ידי פציעת רקמת הצמח בצדו התחתון של העלה והזנה באמצעות מציצת מוהל הצמח. התאים הריקים הופכים לצהובים, ובצמחים רבים ניתן לראות את הנזק גם על פני העלים העליונים כנקודות צהובות קטנות. הרס התאים מביא להפחתת פוטוסינתזה ולפגיעה בצמיחה וביבול. ככל שהנזק גדל, עלים שלמים מצהיבים, וככל שמסירים עוד ממוהל הצמח, העלה, ובסופו של דבר הצמח כולו, עלול למות. כמו כן, האקרית האדומה מייצרת קורים במטרה להגן על עצמה ועל הביצים שלה. קורים אלה עלולים ליצור כיסוי ניכר בצמח בו האקרית חיה.

כיצד למנוע ולצמצם פגיעת אקרית אדומה?

על מנת למנוע ולצמצם פגיעה של אקרית ניתן לפעול למניעת יצירת תנאים אופטימליים לשגשוג האקרית:

  • ניטור קפדני של החלקה בעיקר בשוליהם באזורים מאובקים וביצוע בקרה על עשבים שוטים בשטח הגידול ובסמוך לו.

  • תיחום וטיפול מיידי באזורים נגועים - אקרית עוברת בקלות מצמחים נגועים על גבי בגדים וכלים ולכן חשוב לבדוק את האזורים הנגועים אחרונים.

  • הקפדה על ניקיון שתילים המגיעים לחלקה.

במצב שבו נתגלו אקריות אדומות בחלקה ניתן לבצע הדברה תגובתית נגד הבוגרים. חשוב להביא לכיסוי מירבי בצד התחתון של העלים שם מצויות מרבית האקריות. בעת הטיפול חשוב לצמצם פגיעה באויבים הטבעיים של האקרית. לשם כך ניתן לבצע תגבור האויב הטבעי וריסוס על ידי תכשיר מתאים המשתלב עם ההדברה הביולוגית.