קימחונית בגידול הפלפל

פגעים, ווירוסים ומחלות
זני פלפל עם עמידות לנמטודות וקמחונית 2

מחלת הקימחונית מהווה אחד מהפגעים השכיחים בגידול הפלפל. המחלה נגרמת על ידי הפטרייה taurica Leveillula שבישראל מופיעה באזורי הגידול השונים בערבה, כתלות בתנאי הסביבה ובייחוד, בירידת הטמפרטורות בתחילת הסתיו. תסמיני המחלה יתבטאו בצדו העליון של העלה בצורת כתמים צהובים ובפגיעה קשה עלולה להיגרם נשירת עלים וחנטים ופגיעה באיכות וכמות הפרי. חומרת הפגיעה תלויה במקרים רבים בבחירת זן הפלפל, כאשר לזנים שונים, רגישות שונה למחלה. השנה, השיקה זרעים גדרה סינג׳נטה שלושה זני פלפל חדשים, המהווים בשורה אמתית למגדלים, וכוללים, בין היתר, עמידות בפני קמחונית (ונמטודות) - הוקאידו, סאיטמה וסנסיי.

מהם הנזקים והתסמינים של קימחונית בפלפל?

זיהומים של קימחונית בפלפל נגרמים על ידי הצורה האל-מינית של הפטרייה taurica Leveillula אשר תוקפת את הפלפל במרבית עונות השנה, הן בשטח פתוח והן בבתי צמיחה. המחלה מתבטאת בכיסוי תפטיר לבן של נבגי הפטרייה על פני העלה, בעיקר בצדו התחתון של העלה, אך לעתים גם בצדו העליון. קורי הנביטה חודרים אל העלה והורסים את רקמת המזופיל וכתמים כלורוטיים צהבהבים מופיעים בצדו העליון של העלה. מדובר במחלת עלווה אשר אינה פוגעת בחלקיו האחרים של הצמח. לרוב, העלים הבוגרים רגישים יותר לפגיעות הקמחונית אך במקרים של נגיעות קשה ידבקו גם העלים הצעירים. במקרים אלה, פגיעת הקימחונית תוביל לנשירת העלים הנגועים ולחשיפת הפירות לקרינת שמש ישירה. 

אילו תנאים מעודדים הדבקה בקימחונית?

פטריית הקימחונית יכולה להתפתח במגוון תנאי אקלים ובטווח טמפרטורות רחב של 15-25 מעלות צלזיוס ביום ו-10-15 מעלות צלזיוס בלילה. טמפרטורות החורגות מטווח זה יובילו להאטת קצב ושיעור התפתחות המחלה. לשם הפצת נבגי הפטרייה נדרש יובש ולנביטת הנבגים נדרשת לחות. לאור אלה, התנאים המיטביים לשגשוג הפטרייה והתפתחות המחלה שוררים לרוב באביב ובסתיו, אך המחלה נותרת פעילה ומזיקה בכל עונות השנה. חלקות פלפל המצויות במצב של עקה כלשהי, צמחים בשלב הצימוח וצמחים בגירים יהיו פגיעים במיוחד לנזקי הקימחונית.

כיצד ניתן להתמודד עם פגיעת קימחונית?

כלל, ניתן לטפל ביעילות בקימחונית בפלפל באמצעות חומרי הדברה. ניתן לבצע ריסוסי מניעה החל מספטמבר אחת לכעשרה ימים בזני פלפל רגישים. עם הכניסה לעונת החורף וירידת נוספת בטמפרטורות המחלה נוטה להאט את התפתחותה ואז ניתן לרווח את תדירות הריסוס. לחילופין, ניתן לחסוך בעלויות הדברה ותפעולה ולבחור בזני פלפל עמידים מפני קימחונית. 

 

הזנים החדשים מבית זרעים גדרה-סינג'נטה - "הגנטיקה החדשה עם ההגנה הכפולה"

זרעים גדרה סינג'נטה משקיעה משאבים רבים בטיפוח גנטיקה מתקדמת ופורצת דרך שתסייע למגדלי הפלפל ותעניק פתרונות לאתגרים היומיומיים בהם הם נתקלים בשטח. 

הזנים החדשים - "הוקאידו" "סאיטמה" ו-"סנסיי", הקרויים על שם לוחמי אגדות יפנים מגני העם -מצוידים כולם בעמידות מוכחת בשטח לקימחונית (ולנמטודות). כמו כן, הם מאופיינים בצימוח וויגורי עם כיסוי עלוותי טוב, המשכיות חזקה ובולטת בגל השלישי ובפרי איכותי מאוד עם דופן עבה וצבע מבריק.

הגנטיקה החדשה חוסכת בעלויות ומגדילה את הרווחיות למגדלים באמצעות צמצום שימוש בחומרי הדברה ייעודיים, הן בשלב הכנת השדה והן בטיפולים הפרופילקטיים - תגובתיים במהלך העונה. כל זאת, לצד ביטחון וראש שקט לאורך כל עונת הגידול.