מחלות נפוצות בגידול הפלפל

פגעים, ווירוסים ומחלות
מחלות פלפל

הפלפל הינו גידול מרכזי ודומיננטי בישראל מזה שנים ואף מהווה את אחד משיאני הייצוא בירקות בישראל, יחד עם תפוח האדמה והגזר. מרבית תוצרת הפלפל גדלה בערבה ומרביתה מיוצאת לרוסיה, מערב אירופה, ארה"ב וכמובן, נמכרת גם לשוק המקומי. על אף מעמדו החשוב של הפלפל בקרב החקלאים בישראל, הוא מציב בפני המגדלים אתגרים לא פשוטים. אחד מאותם אתגרים הוא החשיפה למחלות ולמזיקים אשר פוגעים בצמח וביבול ועלולים להסב נזקים למגדלים לצד הצורך לעמוד בסטנדרטים גבוהים המתאימים לייצוא. בשורות הבאות נסקור מספר מחלות פלפל נפוצות. נתמקד במחלת הקימחונית, פיתיום קיצי וחורפי ובוטריטיס, תוך התייחסות לתסמינים אופייניים, תנאים המגדילים את הסיכון להידבקות והתפתחות המחלה בחלקה וכן דרכי התמודדות ומניעה אפשריות.

קימחונית

מחלת הקימחונית בפלפל נגרמת על ידי הפטרייה Taurica Leveillula ונחשבת לאחת המחלות הקשות אשר עלולות לתקוף את גידול הפלפל במהלך כל עונות השנה. בצד העליון של העלה יופיעו תסמינים בצורת כתמים צהובים. התפטיר ונבגי הפטרייה יופיעו על צדו התחתון של העלה וישוו לו גוון לבן אופייני הדומה לקמח. כמו כן, הקימחונית עלולה לגרום לנשירת עלים, פגיעה בחנטים ולפגיעה באיכות וכמות הפרי. הקימחונית מופיעה באזורי הגידול השונים בערבה כתלות בתנאי הסביבה ובייחוד, בירידת הטמפרטורות בתחילת הסתיו. הקימחונית חובבת קור מתון וטמפרטורה של מעל 25 מעלות ביום ו-15 מעלות בלילה מפחיתים את קצב ושיעור התפתחות המחלה. תכשירי הדברה כנגד הקימחונית נמצאו גם הם יעילים וניתן לבצע ריסוסי מניעה החל מספטמבר אחת לכעשרה ימים בזני פלפל רגישים. עם הכניסה לעונת החורף וירידה נוספת בטמפרטורות, המחלה נוטה להאט את התפתחותה ואז ניתן לרווח את תדירות הריסוס.

פיתיום

מחלת הפיתיום פוגעת במערכת השורשים של הצמח וכתוצאה מכך גורמת לעיכוב בהתפתחות הצמח ואף עלולה להביא לכדי תמותה מהירה של צמח פגוע. נהוג לחלק את פגיעת מחלת הפיתיום בצמחי הפלפל לשניים – פיתיום קייצי, המתרחש מיד לאחר השתילה בשלהי הקיץ ופיתיום חורפי, המתרחש בעונת החורף בסביבות נובמבר-דצמבר. תסמיני המחלה האופייניים דומים - סימני כמישה ואיבוד טורגור המופיעים בבת-אחת, מערכת השורשים רקובה וחשיפת שורשי הצמח תגלה החמה וריקבון לח ושורשי הצמח יינתקו בקלות מהצמח. אחד הגורמים העיקריים להתפתחות הפיתיום הוא חיטוי קרקע לקוי. רטיבות גבוהה של הקרקע הנובעת מעודפי השקיה לאחר השתילה או ניקוז לקוי וכן, הרעלת אמון בסביבות בית השורשים. חיטוי קרקע אחת לעונה עם תכשירי מתאם סודיום המשולב עם חיטוי סולארי, הקפדה על משטר השקיה ודישון מתאימים וטיפולי מניעה בתכשיר מסוג רידומיל גולד נוזלי ימנעו את התפתחות המחלה בחלקה ואת נזקיה.

 

פיתיום חורפי
פיתיום חורפי 2

בוטריטיס (עובש אפור)

המחלה נגרמת על ידי הפטרייה Botrytis Cinerea המתפתחת היטב בתנאי לחות גבוהה וטמפרטורות מתונות ונמוכות. על הצמחים הנגועים בבוטריטיס יופיעו כתמים ועובש אפור על גבי הגבעול, העלווה והפרי. הפטרייה עלולה לגרום לריקבון ונבילת הצמח הנגוע. להתפתחות המחלה ויצירת נזק לגידול תורמים מצב של עומס עלווה, קרקע רטובה, בעיקר לאחר גשם או ערפילים, תנאי לחות גבוהים וחוסר באוורור מתאים. פטריית הבוטריטיס מתפשטת בעזרת השקיה, גשמים ורוחות. צמחים שנפצעו יהיו מועדים יותר להידבקות.

 

בוטריטיס

לחברת זרעים גדרה-סינג'נטה צוות אגרונומים מקצועי אשר תומך ומלווה את המגדלים לאורך כל העונה בכל שאלה ובעיה.