מהי כנימת עש הטבק וכיצד היא פוגעת בגידול?

פגעים, ווירוסים ומחלות
כנימת עש הטבק 2

כנימת עש הטבק היא מזיק רב פונדקאי משמעותי ביותר בחקלאות הכלל עולמית. לכנימת עש הטבק, הידועה גם בכינוייה Cotton whitefly ו- Sweetpotato whitefly (שם מדעי: Bemisia tabaci) השלכות כלכליות הרות גורל עבור המגדלים, בשל פגיעות נרחבות בגידולים מגוונים וביניהם, עגבניות, מלפפונים, חציל, בטטה ועוד. בדומה למזיקים מוצצי לשד אחרים, הכנימה פוגעת בעמידות הצמח, בצמיחה שלו ועלולה אף להוביל למוות כתוצאה מניקוב רקמת הצמח והזנה מתוך צינורות השיפה אשר מובילים סוכרים שנוצרו בתהליך הפוטוסינתיזה. בנוסף לנזקיה הישירים, כנימת עש הטבק מהווה וקטור עבור למעלה מ-100 וירוסי צמחים שעלולים להוביל לאובדן מהיר ביותר של יבול, כדוגמת וירוס צהבון האמיר. הכנימה נפוצה באזורים נרחבים בישראל בעיקר החל מחודש יולי ועד לסוף אוקטובר.

מיהי כנימת עש הטבק?

כנימת עש הטבק היא חרק זעיר המשתייך למשפחת כנימות העש (Aleyrodidae). חרק בוגר מגיע לאורך של 1.2-0.9 מ״מ ולו כנפיים לבנות באורך  3.0-1.8 מ״מ, המכסות את גופו שבצבע צהוב בהיר. הזכרים קטנים מעט מהנקבות. הכנימות מצויות בעיקר בחלק התחתון של העלים והן נוהגות להתעופף במהירות מהצמח במקרה של הפרעה. הביצית הזעירות, המאופיינות בצורה הדומה לאגס, מוטלות על צידם התחתון של העלים. אוכלוסיית כנימת עש הטבק ניזונה ממגוון רחב של צמחים ויבולים כדוגמת עגבניות, חצילים ומלפפונים. אוכלוסיית הכנימה משגשגת לרוב באביב ובקיץ עם ריבוי משמעותי באוכלוסייה בעונות אלה והיא עשויה להשלים בין 8 ל-12 דורות בשנה.

בתמונה: פייחת בצמח פלפל כתוצאה מכנימת עש הטבק

 

          

מחזור החיים של כנימת עש הטבק

לכנימה שישה גלגולי חיים מהטלת הביצה ועד הפיכתה לפרט בוגר - הביצה, זחלן ראשון, זחל שני, זחל שלישי, גולם ובוגר. ביצה מוטלת על ידי נקבה בוגרת על גבי חלקו התחתון של העלה כאשר בבסיס הביצה מעין עוקץ המוחדר לעלה ומעגן את הביצה במקומה. בשלב הראשון, בסמוך לאחר הבקיעה, אורכו של הזחלן הראשון כ-0.3 וצבעו ירוק-צהבהב והוא יכול לזחול למרחקים קצרים. הזחלן נע עד שהוא מאתר עורק משני בעלה שבו נועץ את גפי הפה וניזון ממוהל השיפה. כאן מחל שלב הזחל השני ואחריו השלישי כאשר הנימפות בעלות צורה אליפטית ונראות כחרק זעיר ללא יכולת תנועה. בשלב הרביעי לזחל עיניים אדומות וגוף צהוב ואורכו כ- 0.6-0.8 מ״מ. מחזור החיים האופייני אורך בין 18 ל-28 ימים באקלים חם ועד 48 ימים באזורים קרים. לרוב, בוקעים מהגולם תחילה הבוגרים הזכרים ולוקח להם כ-4 שעות להתחיל להתעופף וכ-10 עד 20 שעות לפני שזכרים ונקבות מתחילים להזדווג. 

נזקים ותסמינים של פגיעת כנימת עש הטבק

במהלך מחזורי החיים השונים של כנימת עש הטבק היא ניזונה ממוהל הצמחים. בכך, הכנימות יוצרות הפרעות פיזיולוגיות להתפתחות הצמח, מחלישות אותו, פוגעות בעמידותו ומקטינות את כמויות היבול. בעת המציצה מחדירה הכנימה רעלנים אל תוך הצמח אשר גם להם תרומה לפגיעה. בשטחי גידול נגועים ניתן להבחין בכתמים על גבי העלים כתוצאה מחרירי ההזנה שיוצרות הכנימות. הסתלסלות העלווה, כיסוי ״קשקשי״ בצבעי לבן וצהוב והבשלה בלתי אחידה של ירקות ותבואה. כמו כן, כנימת עש הטבק מפרישה על גבי הצמח נוזל סוכרי המוכר כ- ״טל דבש״. כיסוי משמעותי של טל דבש על גבי הצמח עשוי להוות מצע להתפתחותן של תשלובת פטריות אשר יוצרות שכבת קרום שחורה על העלה המכונה ״פייחת״ (sooty mold). בנוסף על הנזקים הישירים שגורמת פגיעת הכנימה, כנימת עש הטבק משמשת וקטור לווירוסים שונים וקשים אשר פוגעים אף הם בצמח וביבול, ביניהם צהבון האמיר ווירוס הכלורוזה בעגבנייה או הצהבת העלים של הדלועיים. 

לחברת זרעים גדרה-סינג'נטה צוות אגרונומים מקצועי אשר תומך ומלווה את המגדלים לאורך כל העונה בכל שאלה ובעיה.